
Voor het waterstofproject FUREC, wordt een waterstofinstallatie op Chemelot in Sittard-Geleen gebouwd. De grondstof voor de installatie is geperste korrels (pellets), die zullen worden verworven uit afval in een nieuwe afvalverwerkingsfabriek op Zevenellen. Volgens de m.e.r. commissie, die milieuefffectrapportage schreef, horen deze projecten en hun gevolgen (geluidsoverlast, luchtvervuiling en stank) bij elkaar. Hoewel de provincie eerder zei mee te gaan met de rapportage, trekken ze deze woorden nu terug. Zij vinden dat de projecten en hun gevolgen niet samen genomen moeten worden.
Het negeren van het advies kan voor problemen zorgen bij eventuele beroepsprocedures bij de Raad van State. Dit kan weer leiden tot vertraging.
De Gedeputeerde Staten schrijven als antwoord op de Partij van de Dieren over dit onderwerp: “In tegenstelling tot de m.e.r.-commissie zijn wij van mening dat de beide FUREC fabrieken als twee losstaande projecten dienen te worden aangemerkt. Dit is in lijn met jurisprudentie van de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.” De reden dat zij dit verschil zien, is dat de waterstoffabriek en palletfabriek niet afhankelijk zijn van elkaar. Daarnaast liggen de twee locaties van de fabrieken 40 km uit elkaar, waardoor de effecten elkaar niet zouden beïnvloeden. Dat de twee fabrieken een stukje uit elkaar liggen, is het resultaat van het vestiginsbeleid van Chemelot, waarbij fabrieken door de chemische installaties van Chemelot aan strenge eisen moeten voldoen. Dit zorgt ervoor dat kosten hoger worden. Verder is er te weinig plek.
“Voor ons is heel helder dat er een functionele relatie is,” zegt Harry Webers bij L1 Nieuws, plaatsvervangend voorzitter van de m.e.r. commissie. “Volgens de regels van de raad van state is er een duidelijk verband, het is heel verstandig om hiermee rekening te houden.” Energieconcern RWE is de initiatiefnemer van het FUREC-project en koppelt de projecten ook aan elkaar. Zo rekenen ze een subsidie van meer dan 100 miljoen euro vanuit de Europese Commissie om het project mee te financieren.
De provincie geeft aan wel de overlast die veroorzaakt wordt door vrachtwagens naar Zevenellen en van vervoer tussen de twee locaties in kaart te willen brengen. RWE is van plan de pallets per schip naar de waterstofinstallatie te brengen.
Het is nog onbekend of het FUREC project zal doorgaan. De uiteindelijke investeringen worden naar verwachting aan het einde van dit jaar gemaakt.
Bron: L1 Nieuws
