Vliegtaks vanaf 2021

Het kabinet wil per 1 januari 2021 een vliegbelasting invoeren. Zoals in het Regeerakkoord is vastgelegd, wil het kabinet de belastingen vergroenen en de luchtvaartsector verduurzamen en stiller maken. Naast de tickettaks komt er een heffing voor vrachtvervoer. Met deze taks gaat het kabinet gericht vervuilende en lawaaiige vliegtuigen zwaarder belasten. Eerst wordt nog onderzocht wat de effecten van zo’n ‘vrachtvluchtentaks’ zijn.

Daarbij gaat de voorkeur uit naar een Europese belasting op luchtvaart. In het kabinet is afgesproken dat staatssecretaris Snel van Financiën alvast een voorstel voor een nationale vliegbelasting uitwerkt voor het geval een Europese vliegbelasting te lang op zich laat wachten. Zoals de plannen nu zijn, wordt dit een vliegtaks van zeven euro per ticket, ongeacht de lengte van de vlucht.

Weinig effect op klimaat en milieu

Bureau CE Delft heeft in opdracht van het ministerie van Financiën de effecten van een aantal varianten van vliegtaks onderzocht. Bij de gekozen maatregel blijft naar verwachting 95% van de consumenten vliegen vanaf Nederlandse luchthavens. De heffing heeft dus nauwelijks effect op de vraag naar tickets en levert dus nauwelijks winst op voor klimaat en milieu.

Directeur Marjolein Demmers van Natuur en Milieu vindt de maatregel te weinig ambitieus: “Wij zijn blij met het invoeren van een vliegtaks, maar zo’n laag bedrag gaat natuurlijk weinig effect hebben. Wij vinden dat dit kabinet, dat zich het groenste ooit noemt, dat beter moet kunnen.” Uit eerder onderzoek in opdracht van Natuur en Milieu bleek dat een eerlijke belasting op tickets en kerosine zou moeten leiden tot een vliegtaks van gemiddeld 70 euro per ticket. Demmers: “Er wordt geen eerlijke prijs betaald voor vliegtickets. Naast het ontbreken van belastingen, betaalt de luchtvaart ook niet voor de schade aan klimaat, luchtkwaliteit en de geluidsoverlast.”

Schadelijke effecten van luchtvaart

De klimaatschade van de vluchten vanaf Nederlandse luchthavens is goed voor 12 megaton CO2, dat is 7% van de totale Nederlandse uitstoot. Dat is ongeveer evenveel als alle Nederlandse auto’s bij elkaar. Verder veroorzaken vliegtuigen gezondheidsschade door ultrafijnstof en geluidsoverlast. Ultrafijnstof is bijzonder schadelijk: de deeltjes kunnen in de longen, de bloedbaan, het harten de hersenen terechtkomen.

Bronnen:

Rijksoverheid, RTL nieuws, Het Parool, Zakenreis, Blik op nieuws