De Bilt overweeg skatebaan naast hospice

De Bilt heeft de locatie naast zorginstelling Academisch Hospice Demeter aangewezen voor een nieuwe skatebaan. De hospice is bang dat dit gaat betekenen dat doodzieke, terminale patiënten hun laatste maanden onder veel geluidsoverlast zullen beleven. Dit terwijl zij vaak al veel lijden en slecht slapen.

„Het enige wat wij in die laatste fase kunnen bieden, is comfort”, geeft Jet de Court, vrijwilligerscoördinator bij Demeter, aan bij het AD. „Rust is ontzettend belangrijk. Daarom hebben wij twintig jaar geleden, bij onze oprichting, voor deze afgelegen locatie gekozen. Ik vind het onbegrijpelijk dat het bij iemand opkomt een skatebaan aan te leggen voor de deur van een hospice.”

Ook het laatste afscheid, een stoet naar de rouwauto, zal straks op het plein plaatsvinden. De Court vindt het onbegrijpelijk. Er is nu ook al wat geluid van spelende kinderen te horen doordat zich dichtbij een school en voetbalvelden bevinden. Dit beperkt zich echter tot vaste tijden en is niet heel luid. Zij verwacht dat de skatebaan wél voor overlast gaat zorgen.

Een woordvoerder van de gemeente laat aan het AD weten dat uit onderzoek dat ze hebben laten uitvoeren blijkt dat er geen ‘duidelijke verslechtering van het akoestisch leefklimaat’ zal zijn. Daarnaast zullen er schermen worden geplaatst. Volgens de zorginstelling zijn de metingen bij de voordeur gedaan, die verder van het toekomstige skateplein ligt dan een aantal patiëntenkamers en buitenruimtes. De inwoners zullen dus meer last hebben dan dat uit het onderzoek blijkt.

“Zelfs als de gemeenteraad instemt, betekent het niet dat de skatebaan er komt”, zegt de woordvoerder bij RTV Utrecht. “Daarna wordt er nog een participatieproject gedaan om te kijken of het wel écht kan op die plek.” In de gemeenteraad moet het project van 465.000 euro nog worden goedgekeurd.

Bronnen: Algemeen Dagblad, RTV Utrecht