Debat over Aanvullingswet geluid Omgevingswet

Eindelijk is het zo ver. De Tweede Kamer heeft een plenair debat geagendeerd in week van 10 tot 15 juni over de Aanvullingswet geluid Omgevingwet, waarmee de Omgevingswet wordt aangevuld met regels voor beheersing van geluid van wegen, spoorwegen en industrieterreinen. Dit wetsvoorstel was in oktober 2018 ingediend . Met het deze aanvullingswet wordt de basis gelegd voor geluidproductieplafonds voor rijkswegen, hoofdspoorwegen, provinciale wegen, door provincies aangewezen lokale spoorwegen en industrieterreinen. Tevens wordt de basis gelegd voor het nemen van besluiten door bestuursorganen over maatregelen aan gebouwen voor het beperken van het geluid in die gebouwen. Met de aanvullingswet worden ook de Wet geluidhinder en enkele delen van hoofdstuk 11 van de Wet milieubeheer ingetrokken. Tot slot bevat het voorstel overgangsrecht voor lopende zaken onder de in te trekken regels. Met de nota van wijziging wordt tevens de basis voor sanering van bestaande hoge belaste situaties langs gemeentewegen, waterschapswegen en lokale spoorwegen toegevoegd.

Inmiddels heeft schriftelijk overleg plaatsvonden waarbij de verantwoordelijke staatssecretaris van Veldhoven gereageerd heeft op inbreng van leden van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer. En nu is het dan tijd voor het plenaire debat. Dat kan leiden tot amendementen en moties die later in stemming gebracht worden.

De aanvullingswet legt de basis voor de geluidregels. Dit betreffen vooral grondslagen op grond waarvan met lagere regelgeving (Koninklijk besluit of ministeriële regeling) meer concrete regels voor de beheersing van geluid kunnen worden ingevoerd. Interessant is dat een versie van het Aanvullingsbesluit geluid al beschikbaar is vanwege de internetconsultatie die heeft plaatsgevonden.

Bron: Tweede Kamer