“Den Helder Airport moet Schiphol ontlasten”

Wethouder Hester van Buren van Amsterdam wil graag dat de kustwachtvliegtuigen die nu nog deels vanaf Schiphol vliegen in de toekomst allemaal bij Den Helder Airport (DHA) staan. In haar portefeuille heeft ze o.a. de Amsterdamse zeehaven en Schiphol. DHA en havenbedrijf Port of Den Helder (PODH) sloten zich afgelopen jaar aan bij AYOP, een samenwerkingsverband met de zeehavens van IJmuiden en Amsterdam.

,,De kustwacht heeft vliegtuigen op Den Helder Airport en op Schiphol staan. Het zou heel goed zijn als de vliegtuigen die nu op Schiphol staan ook naar Den Helder gaan. Dat lijkt mij goed voor Den Helder, want Den Helder Airport heeft er de faciliteiten voor. Het is bovendien goed voor de efficiëntie. Als alle vliegbewegingen van de kustwacht vanaf de Helderse luchthaven gaan, betekent dat ook minder vluchten op Schiphol,’’ geeft ze aan bij het Noordhollands Dagblad. Op deze manier zal Schiphol minder overlast veroorzaken.

Ze vervolgt: ,,De gemeente Amsterdam is aandeelhouder van Schiphol en bezit 20.3 procent van de aandelen. Ik zit dus ook bij de aandeelhoudersvergaderingen en kan het vaak aankaarten. We zeggen vaak dat Schiphol moet krimpen en dat er sprake moet zijn van een maximaal aantal vluchten. Het gaat met name om de gezondheid van omwonenden. Als er in Den Helder een faciliteit is, zou het mooi zijn als al die vluchten hier geconcentreerd worden. Het is bovendien duurzamer, want als je vanuit Den Helder vliegt zijn de vluchten volgens mij korter. Als Den Helder en Amsterdam daar samen heel veel lawaai over maken, zou dat een mooie manier zijn om samen te werken.’’

Havenwethouder F. Camara van de gemeente Den Helder is het eens met Van Buren. Zij zegt in het Dagblad van het Noorden: ,,Vanuit Den Helder kunnen we dan ook de infrastructuur op de Noordzee beschermen waardoor we de energietransitie goed kunnen faciliteren. Daar profiteert Amsterdam dan ook weer van voor wat de aanlevering van energie betreft.’’

Afgelopen zomer kreeg DHA te horen dat het structureel meer geld moet betalen voor het medegebruik van Maritiem Vliegkamp De Kooy. De vergoeding die het moet betalen is door het Rijk verhoogd. Dit jaar zal dat nog niet tot problemen leiden, maar er moeten meer activiteiten plaatsvinden op DHA om dit in de toekomst ook te voorkomen. Het verwelkomen van extra kustwachtvliegtuigen is hier één activiteit van.

Directeur Kees Turnhout van PODH vertelde Van Buren bij een bezoek verder dat ze graag een centrale rol willen spelen in de productie en aanlanding van waterstof, maar ook bij het onderhoud van windparken. Verder wil Defensie grote onbemande toestellen huisvesten bij DHA. Dit zijn eigenlijk drones, maar van een groot formaat. Defensie ziet in de Helderse luchthaven de ‘potentie om te voorzien in alle veiligheidseisen’ en noemt het vliegveld geschikt vanwege de ligging ten opzichte van de Noordzee.

Bronnen: Noord Hollandsdagblad (1), Noord Hollandsdagblad (2)