
Volgens econoom Ernst-Jan Heuten van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) zal Schiphol met de huidige tariefstructuur de geluidsoverlast en milieuvervuiling niet goed kunnen aanpakken. Bij het vaststellen van de tarieven wordt namelijk gekeken naar de economische marktmacht en niet naar geluid en milieu. Zo rekent het vliegveld wel hogere tarieven voor lawaaiige vliegtoestellen, maar wordt er voor vrachtvoestellen, die doorgaans het meeste geluid maken, een uitzondering gemaakt. Deze zouden namelijk makkelijk naar een ander vliegveld kunnen gaan.
Schiphol maakte niet lang geleden bekend wat de start- en landingsgelden voor 2025 zouden zijn. Door de stijging van 41% zouden veel luchtvaartmaatscahppijen ontevreden zijn. Schiphol geeft aan dat de reden voor deze stijging achterstallig onderhoud en nog de misgelopen gelden door corona moet inhalen. Eén van de regels waar Schiphol zich aan moet houden, is ook dat ze niet een te hoog rendement mogen maken. Ook dit heeft te maken met de marktpositie van de luchthaven. ACM houdt er verder toezicht op of Schiphol zich aan alle regels houdt.
Naast dat KLM ontevreden is over de hogere gelden, zijn ze verder bang voor het het nieuwe plafond voor het aantal vluchten. Ze zijn aan het investeren in een stillere vloot, maar als Schiphol zijn functie als knooppunt verliest, vragen zij zich af of het de investering waard is.
Bron: Financieel Dagblad