Geen metingen maar berekeningen bij Randweg

Om de geluidsoverlast voor omwonenden van de randweg Bergen op Zoom tegen te gaan komt er nieuw asfalt. Dit vindt protestgroep Randweg Noord/West, waarin 90 huishoudens zich verenigen, echter niet genoeg. Zij vrezen voor nog meer overlast nu de containeractiviteiten in de Theodorushaven worden uitgebreid.

Het gaat niet om fluisterasfalt: het asfalt zal, in het kader van regulier onderhoud een deklaag hebben om de overlast te laten afnemen. ,,Oneffenheden en scheuren worden weggenomen, dat heeft een positief effect op het geluid”, vertelt woordvoerder van de gemeente Erwin Stander bij de Gelderlander.

De protestgroep wil dat er voor de wegwerkzaamheden een nulmeting wordt gedaan van het aantal voertuigbewegingen en de daaruit resulterende geluidsoverlast en luchtverontreiniging. Hiermee kunnen ze aantonen wanneer de overlast verergert en wat de impact van de maatregel is. ,,Metingen worden sowieso niet gedaan. Wel wordt er voor 2026 op basis van een rekenmodel voor enkele wegen, waaronder de randweg, vastgesteld wat de geluidsemissie is”, stelt Stander bij de Gelderlander. ,,Op basis daarvan houden we in de gaten of het geluidsniveau toeneemt.” Dit rekenmodel houdt wel rekening met de voorziene verhoging van het aantal voertuigen, maar niet met slijtage van het asfalt.

Een maatregel die de omwonenden zelf voorstellen om de overlast te verminderen, is het verlagen van de maximumsnelheid van deels 70 en deels 80 naar 50 kilometer per uur. Dit laatste is volgens de gemeente niet haalbaar. Zij denken erover na om de maximumsnelheid overal 70 kilometer per uur te maken.

Op dit moment wordt al geprobeerd de overlast te laten afnemen door een groene golf. Hierbij zouden de verkeersdeelnemers op een traject kunnen doorrijden zonder te hoeven stoppen voor stoplichten. Dit werkt echter nog niet goed.

Bronnen: de Gelderlander, Algemeen Dagblad