Geluidsarme overgangen brug Dronryp

De montage van de nieuwe brug over het Van Harinxmakanaal in Dronryp is gestart. De eerste twee pijlers zijn aan de westzijde geplaatst met een grote kraan.

Deze pijlers wegen 30 ton en moeten met uiterste precisie op zijn plek afgesteld worden. “Het val” is onderweg vanuit Sumar en wordt donderdagnacht  ingevaren. Het val is het beweegbare deel van de brug met een gewicht van 385 ton en een lengte van 26 meter.

Vrijdag en zaterdag worden de twee pijlers aan de oostkant geplaatst. Maandag worden de laatste twee zuidelijke pijlers geplaatst. Eind mei gaan de lange en korte aanbrug, die voor de verbinding zorgen met het vaste land, op transport via het water van Zeeland naar Fryslân. In de nachten van 6 en 7 juni worden ze gemonteerd. Daarna wordt de brug aangesloten op de weg en klaar gemaakt voor de bediening op afstand, vanaf het Swettehus in Leeuwarden.

Geluidarme voegovergangen

Met een volledige uitvoering in staal en in de brug geïntegreerde verlichting, slagbomen en verkeerslichten, is de nieuwe brug van duurzame kwaliteit, energiezuinig en zeer onderhoudsvriendelijk. De innovatieve, geluidsarme voegovergangen hebben een levensduur tot wel 100 jaar. De afgelopen maanden is er in Dronryp hard gewerkt aan de fundering van de brug. Ondertussen werden de onderdelen van deze modulaire brug in staalfabrieken in Zeeland, Groningen en Fryslân geproduceerd.

Op en in de nabijheid van de brug geldt straks een maximum snelheid van 30 km per uur. Tussen de bocht bij Yn‘e Stâl en het einde van de bebouwde kom richting Baaium krijgt de weg nieuw asfalt met rode fietsstroken met witte fietssymbolen. Eind juni 2019 is de brug open voor zowel vaar- als wegverkeer.

bron: provincie Fryslân