In mei eerste verkeer door grootste landtunnel

Met een lengte van meer dan drie kilometer is de Gaasperdammertunnel (de A9 bij Amsterdam Zuidoost) de langste landtunnel van nederland. Door de tunnel neemt niet alleen de capaciteit toe voor weggebruikers, maar vergroot Rijkswaterstaat ook de leefbaarheid voor omwonenden: de tunnel zorgt voor een behoorlijke vermindering van het geluid in de wijken erlangs. Dat is onderdeel van een oude belofte uit de jaren ’80 dat de A9-Gaasperdammerweg slechts een tijdelijke snelweg zou zijn, en na de toenmalige Floriade weer afgewaardeerd zou worden.

De Landtunnel

De tunnel is half verdiept aangelegd: een landtunnel. De Gaasperdammertunnel loopt ongeveer tussen de IKEA en rivier de Gaasp. Voor doorgaand verkeer komen er 2 x 2 rijstroken met een wisselstrook voor doorgaand verkeer. De wisselstrook is ’s ochtends geopend in de richting Amsterdam en in de avondspits richting Amersfoort.  In de buitenste 2 tunnelbuizen maken we 2 x 3 rijstroken voor verkeer van en naar de S111 Muntbergweg en S112 Gooiseweg. Bovenop het tunneldak komt ruimte voor een park.

Project van 4,5 miljard euro

Het project is al in 2006 opgestart. Aldus het parool: “De Gaasperdammertunnel is een onderdeel van het tracébesluit Schiphol – Amsterdam – Almere, die een grootscheepse uitbreiding van de A1, A6, A9 en A10 omvat. Dit project is in 2006 opgestart toen bleek dat een directe verbinding tussen de A6 en A9 politiek niet haalbaar was. Het is het grootste en duurste wegenproject ooit uitgevoerd in Nederland, met een kostprijs van 4,5 miljard euro.”

Opening tunnel

Een knelpunt in het openen van de tunnel is de hoeveelheid tunneloperators. Er moeten 60 mannen en vrouwen getraind worden om de tunnel te bedienen. Projectmanager Frans de Kock vertelt dat door de coronamaatregelen de groep is verkleind naar 18 mannen en vrouwen om de tunnel gefaseerd open te laten gaan.

Bronnen: Het Parool, Rijkswaterstaat