Blaricum wil stil wegdek A27 na vele klachten

De gemeente ontvangt steeds meer vragen en klachten over het geluid van de rijksweg A27.

Na uitvoering van verschillende onderzoeken, is gebleken dat de geluidsoverlast het beste te verminderen is door het wegdek van de A27 aan te laten passen. Rijksweg A27 is in beheer van Rijkswaterstaat en zij zullen aanpassingen aan de weg moeten uitvoeren. De gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren gaan daarom gezamenlijk een gesprek aan met Rijkswaterstaat.

Dubbellaags ZOAB

Het toepassen van dubbellaags ZOAB (asfalt) op de A27 blijkt het meest effectief om de geluidsoverlast te verminderen. Het gaat om het wegdeel tussen knooppunt Eemnes en de Stichtse Brug. Het plaatsen van meer geluidsschermen kan de geluidbelasting ook verminderen, het effect is alleen een stuk minder. De voorkeur van de gemeente is daarom om de bron van de overlast, het wegdek en het soort asfalt, aan te pakken. Dat levert het meeste resultaat op voor een bredere omgeving van de A27.

De Blaricummermeent

Er is ook onderzoek uitgevoerd naar de geluidsoverlast in De Blaricummermeent. Deze overlast zou na plaatsing van het geluidsscherm zijn toegenomen. Uit het onderzoek blijkt dat er geen afwijkingen aan het geluidsscherm zijn waardoor de ervaren overlast te verklaren valt. Omdat het wegdek op de A27 in slechte staat verkeert, produceert deze ook meer geluid. Het vernieuwen van dit wegdek zou al een vermindering van geluid opleveren, helemaal als er dubbellaags ZOAB toegepast wordt.

Vervolg

Om de bron van het geluid (het wegdek) aan te kunnen pakken, is overleg met Rijkswaterstaat nodig. De drie gemeenten gaan daarom binnenkort met Rijkswaterstaat in gesprek.

Uit het nalevingsverslag van Rijkswaterstaat over 2017, blijkt overigens dat er nog meer dan 1 dB geluidruimte is ten opzichte van de geldende geluidproductieplafonds.

Bron: Gemeente Blaricum, Geluidregister++