
De Commissie voor de milieueffectrapportage (mer) adviseert de minister om voor het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol meer oplossingen te onderzoeken voor de geluidhinder, luchtkwaliteit en het klimaat rondom Schiphol.
De minister van Infrastructuur en Waterstaat wil in het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol de regels voor het vliegen en het maximumaantal vluchten vastleggen. Doel van de wijziging is om de geluidhinder ten opzichte van de huidige situatie te verminderen en de rechtsbescherming van omwonenden te verbeteren. Voordat de minister een besluit neemt, wil hij de milieueffecten van het besluit goed in beeld krijgen en daarom vroeg hij advies aan de Commissie door het laten opstellen van een milieueffectrapport .
De minister stelt voor om twee alternatieven te onderzoeken. De Commissie adviseert een onderzoek naar een extra alternatief waarin de geluidhinder verder vermindert. Ook adviseert de Commissie om in de drie alternatieven de effecten op de luchtkwaliteit en het klimaat zo goed mogelijk te specificeren.
Harry Webers, plaatsvervangend voorzitter van de Commissie mer: “Dit is een langlopend en ingewikkeld dossier. De Commissie mer vindt het belangrijk dat het milieuonderzoek transparant en begrijpelijk is voor alle betrokkenen. Daarom adviseert de Commissie: wees concreet en helder over de milieugevolgen van het te nemen besluit, en vergelijk dat met het Luchthavenverkeersbesluit van 2008. Wees ook helder over het onderzoek naar handhavingspunten voor geluid.” De Commissie mer is daarnaast ook van mening dat het huidige beperkte aantal handhavingspunten op woningniveau onvoldoende bescherming biedt tegen onder andere wijzigingen in vliegroutes.
Bron: Commissie mer