Nieuw wegklapbaar minischerm van 80 cm hoog

Niet altijd is er genoeg ruimte voor een geluidsscherm en ook is er niet altijd draagkracht vanuit de omwonenden voor een scherm. Zo kunnen zij vinden dat de schermen het uitzicht wegneemt. Om in zulke gevallen toch een scherm te kunnen plaatsen, ontwikkelde het bedrijf GSF Railinfra een wegklapbaar minischerm: de SoundSafe Movable.

Het minischerm met een hoogte van iets minder dan 80 cm kan, afhankelijk van de situatie, geluidsschermen tot drie meter hoog vervangen. Jeroen Nijhof, directeur van GSF Railinfra, legt dit bij SpoorPro uit: “Dankzij de innovatieve fundering en draagstructuur is het mogelijk om deze geluidsschermen dicht bij de geluidsbron te plaatsen, terwijl de fundering op afstand van het spoor blijft.” Het bedrijf heeft ook nagedacht over hoe dat moet met onderhoudswerkzaamheden aan het spoor. Het is namelijk optimaal als het scherm op 1.75 meter uit het hart van het spoor ligt, maar voor aannemers is dit heel dichtbij. Daarom is het scherm zo ontworpen dat het weggeklapt kan worden met een scharnierende draagconstructie.

De SoundSafe Movable reduceert het geluid door het te absorberen. Dit heeft het bedrijf getest in de praktijk. Een onafhankelijk adviesbureau heeft akoestische metingen uitgevoerd. “De uitkomsten daarvan vormden het onomstotelijke bewijs van de effectiviteit van de SoundSafe Movable”, aldus Nijhof bij SpoorPro. Hierbij is ook gekeken naar stuwdrukken, waardoor ze zeker weten dat de schermen tegen de druk en zuiging van passerende treinen bestand is.

Deze schermen bieden een oplossing voor ProRail. Zij zijn bezig met de saneringsplannen in het kader van het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG). Hierbij moeten ze soms wettelijk gezien schermen plaatsen, maar geven omwonenden aan dat ze dat vanwege het uitzicht niet willen en dat ze het geluid niet meer horen. Voor zulke gevallen zouden de minischermen een oplossing zijn. Naast dat deze heel laag is, bestaat er zowel een houten als metalen versie van, zodat deze aan de omgeving aangepast kan worden.

Bronnen: SpoorPro, Railway News