Spoorbrug Rotterdam: meer treinen, minder geluid

Na jaren is eindelijk de bouw van het Theemwegtracé in Rotterdam voltooid. Het is een viaduct van vier kilometer lang. Deze is ook aangesloten aan de Havenspoorlijn, zodat het capaciteitsknelpunt rond de Calandbrug wordt opgelost. Het nieuwe Theemswegtracé loopt vanaf de Merseyweg over een verhoogd spoorviaduct langs de Theemsweg en via de Neckarweg tot aan de Moezelweg.

Het Theemswegtracé is een vervanging voor de Calandbrug, waar goederen per trein over vervoerd worden. De Calandrug was een knelpunt. Het spoorvervoer en de scheepvaart zaten elkaar hier in de weg. Het is namelijk een hefbrug, die open ging als er schepen binnen kwamen of weg gingen. “De Calandbrug hoeft dan niet meer worden te gebruikt. Het is een mooie brug, maar die zorgt er wel voor dat er heel vaak treinen stil moeten staan, omdat er schepen door moeten”, zegt Martijn de Graaf, woordvoerder van ProRail bij Spoor Pro.

Door het tracé zullen er in 2030 in plaats van tussen de 90 en 100 treinen, 230 treinen per dag rijden. Dit is nodig, omdat het goederenvervoer over de Rotterdamse havenspoorlijn toeneemt.

Het project heeft lang geduurd. Al in 2016 begon het met voorbereidende werkzaamheden. Naast het bouwen van de brug zijn er namelijk ook geluidwerende wanden van 1,7 meter neergezet, zodat het geluid van de voorbijrazende treinen wordt tegengehouden. Hierdoor is de nieuwe brug ongeveer vier decibel stiller. Ook ligt de brug verder van woningen af. Er werd eerder al geklaagd over waardevermindering van huizen in de buurt van de Calandbrug door de treinen. De rechtbank zag hier toentertijd geen verband tussen.

Vanaf 8 november is er weer spoorgoederenvervoer vanuit en naar de haven mogelijk. Daarvoor konden er meer dan 500 treinen niet rijden “Allereerst is het natuurlijk heel vervelend voor iedereen die er hinder van ondervindt dat de havenspoorlijn zes dagen dicht gaat”, zegt De Graaf bij Spoor Pro. “Maar het zorgt er wel voor dat er straks meer treinen kunnen gaan rijden. Er zit een heel logistiek plan achter, om ervoor te zorgen dat het allemaal weer goed op gang komt.”

Bronnen: Spoor Pro, Groot Nissewaard.nl