De berekeningen van vliegtuiglawaai rond Lelystad Airport kunnen niet kloppen, schrijven geluidsingenieurs in een rapport. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) baseert zich volgens hen op ondeugdelijke informatie bij beslissingen rond Lelystad Airport. Dat zeggen de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) op basis van het onderzoek.
Na de belevingsvlucht die op 30 mei over Oost-Nederland vloog, werden grote verschillen geconstateerd tussen het aantal decibel dat op basis van berekeningen verwacht mocht worden en de metingen die tijdens de vlucht werden verricht. Op veel plaatsen was het gemeten geluid 3 tot 7 dB(A) hoger.
Ingenieur Sijtsma werd flink chagrijnig toen hij de rapporten las. “De argumenten die worden gebruikt, kloppen gewoon niet. Er wordt gegoocheld met cijfers en onwelgevallige conclusies worden weggelaten.” Dus ging hij zelf aan de slag en schreef in een rapport (pdf) wat er allemaal aan de argumenten mankeert. Zijn bevindingen worden door verschillende wetenschappers ondersteund.
De NOS heeft in een aflevering van Nieuwsuur aandacht besteed aan bovenstaande. Kijk hier de uitzending terug.