
Hoewel we steeds meer elektrische voertuigen op de weg zien, is dit op het water nog niet geval. Toch is er nu een elektrisch schip, de Alphenaar, dat stil van Zuid-Holland naar Noord-Brabant vaart. Deze is nu ruim twee maanden in gebruik.
“Gaat goed, je merkt geen verschil, behalve dan dat-ie stil is”, zegt schipper Meine van der Knaap bij Trouw. “Da’s ook prettig voor de mensen die langs de vaarroute wonen.” Wel geeft hij aan dat de boot nog niet helemaal uitstootloos is. “Er waren wat storingen op het schip en op het station waar de accu’s met groen opgewekte stroom worden opgeladen.” Dan moest er toch gebruik gemaakt worden van de dieselgenerator. Dat is nu opgelost. Projectleider Willem Dedden zegt bij Trouw: “De kinderziektes zijn eruit, we kunnen nu bijna 100 procent van de tijd elektrisch varen. Het kan.”
Hoe werkt het?
De Alphenaar vaart op twee accu’s die in containers geplaatst zijn. Ze leveren een vermogen van 2 megawatt, wat gelijk staat aan de accu’s van 36 auto’s. Het opladen hiervan duurt maar 2,5 uur.
Toekomstvisie
Dedden hoopt dat er binnen een jaar acht schepen en in 2030 150 schepen elektrisch zullen varen. Hiervoor is nog wel veel geld nodig. Dedden bij Trouw: “Ja, er moet geld bij. Maar bedenk dat wij btw en energiebelasting moeten betalen over de stroom, terwijl er op diesel geen belasting zit. Als dat zou veranderen, als er energiebelasting op transport komt en als er meer elektrisch wordt gevaren, dan ziet het financiële plaatje er anders uit.”
Niet de enige elektische boot
Ook in Oost-Nederland is men bezig met elektrische innovaties. De vaarwegen worden daar gemonitord door een peilboot. De oude boot was niet geavanceerd genoeg, dus moest er een nieuwe boot gebouwd worden. Opdrachtgever Rijkswaterstaat lette bij de aanbesteding van de nieuwe peilboot niet alleen op de prijs, maar ook op kwaliteit en duurzaamheid. Daarom besloot aannemer Martens en Van Oord een hybride schip te bouwen, dat het peilwerk 100% elektrisch kan uitvoeren.
Bronnen: Trouw, Technisch Weekblad