Sinds deze maand meer overlast langs IJsellijn

Al tientallen jaren wonen Gerard de Kuijper (83) en Henk Derks (82) aan het spoor. De Kuijper woont in Velp en Derks in De Steeg, maar beide voeren al lange tijd actie tegen de zogenaamde IJssellijn. De Kuijper doet dit al dertig jaar met vereniging Geen Noordtak Velp (GNV). ,,Als wij er niet waren”, zegt De Kuijper bij de Gelderlander, ,,dan was dit spoor al lang onderdeel van de Betuweroute geweest. Dit spoor is niet geschikt voor goederenvervoer.” Derks voert actie met Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA). Beide mannen geven aan dat de afgelopen jaren het aantal goederentreinen alleen maar toegenomen is. Daarnaast wordt het spoor vanaf deze maand anderhalf jaar gebruikt door nog meer goederentreinen, want aan het spoor in Duitsland wordt gewerkt. Aangezien de treinen verder alleen maar langer en zwaarder worden, resulteert dit in steeds meer overlast.

,,Als zo’n goederentrein nadert, vóel je ‘m aankomen, ook al is-ie nog ver weg”, vertelt De Kuijper bij de Gelderlander. ,,Zo’n trein is 500 tot 700 meter lang, het duurt minuten voordat die voorbij is. Deze spoorlijn werd geopend in 1865 en is niet berekend op die lange, zware treinen van tegenwoordig.”

De Betuweroute is speciaal aangelegd voor goederenvervoer van het westen van Nederland naar Duitsland. De aanluisting op het spoor in Duitsland bij Zevenaar is niet optimaal en daar wordt dan ook komende 80 weken aan gewerkt. Het spoor kan daar niet of beperkt gebruik worden, dus moeten de treinen via de Bentheimroute, de Brabantroute of de IJssellijn naar Duitsland.

Volgens ProRail zal er gedurende twintig weken helemaal geen trein via Zevenaar kunnen rijden. Dit zou resulteren in vijf extra goederentreinen per dag over de IJsellijn. Die gaat langs het huizen van De Kuijper en Derks. ProRail geeft aan dat het over de Brabantroute een verschil van 70 treinen per dag zal zijn.

Op verschillende plekken wordt de geluidsbelasting op de gevels gemeten. Zo ook bij Derks. ,,Het geluid op de gevel mag hier 70 decibel zijn”, zegt Derks bij de Gelderlanders. ,,Bij woningen waar dat geluid harder is, neemt ProRail extra maatregelen. Bij ons was het gemiddeld 70,6 decibel, bij huizen verderop in de straat gemiddeld 70,4 decibel. Dat ronden ze naar beneden af. Die huizen worden niet gesaneerd. Ja, dat is moeilijk uit te leggen.”

De Kuijper en zijn echtgenote slapen aan de achterkant van hun woning, die dicht bij het spoor in Velp staat. ,,Daar hoor je de treinen stukken minder, al komt dat ook doordat ik slechthorend ben. Het is ook prettig dat wij niet pal naast een spoorwegovergang wonen; daar hoor je voortdurend het rinkelen van de bellen. Maar je voelt de treinen wel. Dag en nacht,” zegt hij bij de Gelderlander. ,,En dan nog het risico dat er is door het vervoer van gevaarlijke stoffen, dwars door dichtbevolkte gebieden. Vorige week botste hier een passagierstrein op een vrachtwagen. Dat liep gelukkig goed af. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als het misgaat met een trein vol gevaarlijke stoffen.”

Bronnen: de Gelderlander (1), de Gelderlander (2)