
Bij Deventer maakt het spoor een bocht van een spoorbrug naar het station. Treinen die door zo’n bocht rijden veroorzaken regelmatig een typisch piepgeluid. Dat is hier ook het geval, maar ProRail pakt de overlast vanaf deze week aan met behulp van smeerinstallaties.
Met smeerpotten langs het spoor wordt een biologisch afbreekbaar smeermiddel op het spoor aangebracht. Daarmee wordt de wrijving tussen de treinwielen en het spoor, de oorzaak van het piepgeluid, verminderd. Vooral bij droog weer maken de treinen regelmatig booggeluid, een snerpend geluid. Omwonenden hebben daar last van. De smeerpotten, ofwel stationaire spoorstaafconditioneringssystemen (sscs), zoals ze officieel heten, komen op diverse locaties langs het spoor.
In oktober 2019 zegde staatssecretaris Van Veldhoven tijdens een werkbezoek aan Deventer toe om de oorzaak van het optredende booggeluid aan te pakken. ProRail heeft afgelopen jaar locatie-onderzoek gedaan en bekeken waar de smeerpotten het beste kunnen staan. Er komen 36 nieuwe sscs’en, naast de al aanwezige sscs’en die ProRail standaard al toepast om booggeluid te beperken. De smeerpotten worden aangebracht in verschillende nachten van november t/m januari. De eerste potten worden in de nacht van woensdag 4 op donderdag 5 november geplaatst. Kosten die het ministerie van I&W hiervoor investeert belopen bijna 7 ton.
Bron: ProRail.