
De geluidsoverlast die vliegtuigen veroorzaken blijkt niet substantieel af te nemen als de vliegtuigen hoger vliegen. Dat beweert Peter van Thienen, voorzitter van het burgerinitiatief Stop4deroute. Hiermee is het argument voor de extra aanvliegroute over de provincie Utrecht vanaf Schiphol volgens hem weerlegt. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zou de provincie weinig gaan merken van de route. Het ministerie is namelijk bezig met een nieuwe indeling van het luchtruim om de overlast over het hele land te verdelen.
De nieuwe aanvliegroute zou betekenen dat er 200 à 300 vluchten per dag boven de regio Midden-Nederland gaan vliegen. Ook zouden de vliegtuigen ‘anders aanvliegen’. Dit betekent dat er een continue daling zal zijn met een laag motorvermogen. Simulaties van het ministerie laten zien dat dit zal leiden tot vermindering van de geluidsoverlast.
Volgens Van Thienen zijn de simulaties van het ministerie echter niet representatief en verifieerbaar. Hierover zegt hij in het Algemeen Dagblad: „Waardoor zij de positieve effecten waarschijnlijk overschatten.” Hij adviseert in zijn rapport dan ook dat ze een nieuwe analyse moeten laten maken door onafhankelijke instituten. De bevindingen in het rapport zijn getoetst bij drie (anonieme) ‘deskundigen op het gebied van luchtvaart, verkeersleiding en vliegtuiggedrag’.
Hoe groot de overlast uiteindelijk ook zal zijn, Van Thienen geeft aan dat er sowieso gedacht moet worden aan hoe deze overlast verminderd kan worden. Hij geeft aan dat in 2022 840.000 mensen in Nederland ernstig gehinderd werden door het geluid en 220.000 mensen van 16 jaar en ouder in hun slaap werden gestoord door luchtvaart. In het Algemeen Dagblad zegt hij: . „Voor de komende decennia lijkt alleen krimp, bijvoorbeeld door het afbouwen van de hubfunctie van Schiphol, een betekenisvolle bijdrage te kunnen leveren.”
Bronnen: Algemeen Dagblad, Vlieghinder.nl, Rapport