
Na zeven jaar aan werkzaamheden is de N434 begin juli in gebruik genomen. De verbindingsweg tussen de A4 en de A44 tussen Leiden en Voorschoten, die grotendeels in een tunnel ligt, heeft tot gevolg dat er veel minder verkeer door Leiden rijdt. “Dat zien we in verkeerscijfers van de eerste week voor en de eerste week na de opening”, geeft de Zuid-Hollandse gedeputeerde Frederik Zevenbergen van verkeer aan bij Sleutelstad.
De N434 is onderdeel van de RijnlandRoute. Aan de RijnlandRoute wordt al jarenlang gewerkt. Andere onderdelen zijn de Tjalmaweg tussen Leiden en Katwijk en een in de toekomst verbrede Europaweg. Met de RijnlandRoute moet ‘niet-bestemmingsverkeer’ in Leiden voorkomen worden.
Hoewel de N434 voor minder overlast moest zorgen, is dit niet helemaal het geval. De 3 km lange Corbulotunnel tussen Leiden en Voorschoten, die onderdeel uitmaakt van de weg, zorgt voor lawaai. “De herrie uit de tunnelbak is verschrikkelijk, alsof er continu een helikopter boven je hoofd hangt. Ik ben er echt van geschrokken hoe veel lawaai het geeft”, zegt raadslid Martine van Schaik van de Partij voor de Dieren in Leiden bij de Sleutelstad. Andere kritiek komt van de Leidse oud-wethouder John Steegh (GroenLinks, verkeer en milieu): “Iedere nieuwe weginfrastructuur verlicht in het begin de druk op andere wegen. Meestal duurt het niet meer dan enkele jaren voordat dit aanbod nieuwe vraag heeft gecreëerd. Niet te vroeg juichen dus.”
Bronnen: Sleutelstad (1), Sleutelstad (2)