Airbnb neemt maatregelen tegen overlast

Op de website van Airbnb komt een plan van aanpak om overlast in drukke wijken te bestrijden, verder gaan ze met decibelmeters geluidsoverlast meten en komt er een telefonische hulplijn voor buurtbewoners. Datschrijven onder meer De Volkskrant en het NRC.

Dat zegt Nathan Blecharczyk, mede-oprichter van Airbnb, in een gesprek met NRC. Hiermee komt de verhuursite Nederlandse gemeenten tegemoet die problemen hebben om de illegale verhuur via het platform en bijkomende overlast te bestrijden.

Airbnb, dat huiseigenaren de mogelijkheid biedt hun woning online te verhuren aan toeristen, is in Nederland vooral in Amsterdam populair. Jaarlijks worden ruim twintigduizend Amsterdamse woningen minstens één nacht via Airbnb verhuurd. Volgens de gemeente zegt 80 procent van de Amsterdammers in het centrum overlast te ervaren van Airbnb-toerisme.

Meldlijn 24 uur bereikbaar

Airbnb wil overlast aanpakken door vanaf maart een meldlijn te openen die 24 uur per dag bereikbaar is. Een interventieteam zal klachten vervolgens snel doorgeven aan huurders. Huurders die vaker in de fout gaat, worden mogelijk geweerd van het platform. Verder gaat het bedrijf vanaf volgende maand experimenteren met geluidssensoren die zowel de huurders als verhuurders een seintje geven als er lange tijd veel geluid wordt geproduceerd. ‘Zo willen we mensen bewust maken van hun impact op de omgeving vóórdat er klachten komen’, zegt Blecharczyk, aldus de Volkskrant.

Airbnb gaat daarnaast vrijwillig advertenties van verhuurders weren die niet benodigde registratienummer bij de gemeente hebben aangevraagd. Gemeenten krijgen voortaan ook data van Airbnb over het aantal verhuurde woningen, de locaties van die woningen en het aantal boekingen. 

Bronnen: NRC, De Volkskrant