
Op 16 september zijn aan de Duitse grenzen nieuwe grenscontroles ingevoerd in de strijd tegen illegale migratie en grensoverschrijdende criminaliteit. De verwachte enorme files met herrie, overlast en stank zijn echter uitgebleven. Volgens een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland (TLN) valt „het allemaal reuze mee”. „We horen gelukkig geen urenlange vertragingen aan de grens.” Ook bij de Belgische grens lijkt de drukte en hinder inderdaad mee te vallen.
Pools-Duitse grens
Dater hinder verwacht werd, komt onder meer vanwege de ervaring van de inwoners van het Poolse grensplaatsje Slubice, die al bijna een jaar te maken hebben met Duitse grenscontroles. Daar is namelijk wel overlast.
Op een dinsdagmiddag is de file ‘alleen maar’ een paar kilometer lang. “Het ergste is maandag”, zegt transportondernemer Maciej Kozlowski bij Trouw. “Dan staat de hele Poolse kant van de grens muurvast.” Hij geeft aan dat er dan vijfentwintig kilometer aan vrachtwagens staat te wachten. “Dat oponthoud kost ons handenvol geld.” Waar vrachtwagens vroeger op maandag om vier uur ’s nachts moesten vertrekken om op tijd op locatie aan te komen, is het nu tien uur ’s avonds op zondag. Na een paar uur te hebben gewacht om de grens over te gaan, moeten de vrachtwagens daarna direct aan de kant staan voor wettelijk verplichte rust op zondag. Daarnaast kan de vrachtwagen ook nog gecontroleerd worden bij de grens.
Bron: Trouw, Gooi- en Eemlander, VRT