Enquête Radar: strenger handhaven motorrijders

Zelfs veel motorrijders zelf vinden het: de politie moet strenger handhaven tegen geluidoverlast. Dat blijkt uit een enquête van Radar met ruim 3000 antwoorden. In totaal vindt 85 procent dat de politie strenger moet handhaven op geluidsoverlast door motorrijders. 1 op de 5 pollrespondenten is motorrijder en de meerderheid heeft ook weleens last van geluidsoverlast; zo’n 60 procent. Van de niet-motorrijders ervaart 93% deze overlast door motoren.

Een van de niet-motorrijders volgens Radar: ‘Persoonlijk heb ik niet heel veel last van het geluid van motoren, ik vind het alleen zo jammer dat sommigen het nodig vinden om met heel veel lawaai door de bebouwde kom te rijden. Daar maak je namelijk geen vrienden mee.’

Andere motorrijders zeggen het volgende: ‘Ik ben zelf motorrijder en erger me al jaren aan de luide uitlaten van collega-motorrijders, waardoor motorrijden in een kwaad daglicht komt te staan.’

Eén van de motorrijders geeft aan wel geluid te maken, maar toch rekening te houden met de omgeving: ‘Ik ben 60 en heb een motor uit ’79 met de originele pijpen er nog op. Die maken alleen veel herrie bij hogere toerentallen van meer dan 5000. Alleen buiten de bebouwde kom draai ik wel even het gas open, dat geeft gewoon een kick.’

Uit de enquête blikt ook dat het overlast op verschillende plekken wordt ondervonden: kruispunten waar goed opgetrokken kan worden, maar ook op dijkwegen en boulevards. Iemand die naast de dijk woont zegt volgens Radar: ‘Ik woon langs een dijk. Ieder weekend bij mooi weer erger ik me verschrikkelijk. Soms ga ik binnen zitten. De gemeente doet niets.’ Maar niet alleen vanuit huizen horen mensen het geluid, ook als ze zelf recreëren vinden met het geluid storend: ‘Loop je in het bos, meer dan 200 meter van de weg af, hoor je nog die jankende motoren. Ik erger me er dan dood aan.’

Oplossing

Over de huidige aanpak van de motoroverlast zijn veel mensen het niet eens. De één vindt dat er niet goed gehandhaafd wordt, terwijl de regels er wel zijn. Anderen vinden dat de gemeentes te ver gaan; bijvoorbeeld bij het afsluiten van wegen voor motors op mooie zomerdagen. Ze vinden dat de gemeentes zich meer moeten richten op de individuen die het verpesten. Sommigen stellen een APK voor, maar dit zal waarschijnlijk geen zin hebben. Voor iedere motor geldt, naargelang de cilinderinhoud, namelijk een ander maximum. Zo mag een motor met meer dan 1000 cc tot wel 106 decibel aan geluid maken.

Op de Lekdijk zochten ze laatst de oplossing in het bewust maken van de motorrijders. De politie en de Koninklijke Nederlandse Motoren Vereniging (KNMV) spraken motors die teveel geluid maakten aan en er stond een decibelmeter, die aangaf dat 99% van de motorrijders formeel niet teveel geluid maakte.

In de gemeente Berg en Dal staan er sinds maandag 9 augustus informatieborden voor motorrijders bij de Van Randwijckweg in Beek, Groenlanden in Ooij en Grafwegen in Groesbeek. Met de slogan: “Welkom! Maar, mag het iets zachter” hoopt de gemeente motorrijders bewust te maken van hun motorgeluid.

Wethouder Sylvia Fleuren: “We willen overlast het liefst voorkomen. Gelukkig groeit het besef bij motorrijders dat het nodig is om minder geluid te produceren. Met deze borden bieden wij hen een geheugensteuntje en zeggen we eigenlijk: houd een beetje rekening met elkaar, dan wordt het voor iedereen leuker.”

Bron: Radar, Gemeente Berg en Dal, Wijksnieuws