Fiets en natuurgeluid krijgen ruimte in corona-stilte

Nu veel verkeer tijdelijk is weggevallen komen er nieuwe geluiden naar de voorgrond. Opeens zijn fietsen, gesprekken en vogels echt te horen in de stad. Het geluid is dan ook gemiddeld 3dB gedaald sinds het begin van de crisis.

Veel steden zien dit gebeuren. Berlijn en Brussel gebruiken tijdelijk de lege autowegen als fietspaden. In Parijs kun je plots ook prima op de fiets stappen, zonder van de voeten gereden te worden. Dit geeft ook een mogelijkheid om Nederland nog fietsvriendelijker te maken dan het al is. Nu alles stil ligt zijn verbeteringen makkelijker door te voeren. Op knelpunten in de stad slibben fietspaden dicht, of is het wringen tussen de ronkende auto’s. Alle klachten van fietsers opeens oplossen lukt zelfs in de crisis niet, beseffen ze ook bij de organisatie voor veilig verkeer.

Ook in Milaan speelt dit, die Italiaanse stad wil de crisis benutten om te transformeren, van autostad naar een tweewielerparadijs. De Milanese wethouder Marco Granelli van mobiliteit staat te popelen. Een riant netwerk van fietspaden moet snel verschijnen. Nu alles stilligt, zo is de hoop van Granelli, is de aanleg organisatorisch gezien een fluitje van een cent.

De gevolgen van Gesluidshinder

Volgens de Nederlandse Stichting Geluidshinder, die zich baseert op een groot aantal meetpunten door het land, is het geluidsniveau sinds 18 maart met gemiddeld 3 decibel afgenomen. Dat lijkt misschien niet veel op de ­gebruikelijke 50-55 decibel, maar bij verkeerswegen, ­bedrijventerreinen en parkeerplaatsen zijn de verschillen veel groter. In de buurt van Schiphol is de afname zelfs 10 tot 15 decibel.

Als medewerker van het Laboratorium Arbeids- en ­Milieuhygiëne van de Universiteit van Amsterdam deed Oudshoorn al in de jaren zeventig onderzoek naar de ­medische gevolgen van geluidsoverlast door vliegverkeer. “Je krijgt er verhoogde bloeddruk en slaapklachten door en hebt een verhoogde kans op depressie. Zelfs als je je niet ergert aan het lawaai, treden lichamelijke klachten op. Met die onderzoeksresultaten is weinig gedaan. ­Hopelijk leert de politiek nu iets van deze crisis met minder toeristen, auto’s en vluchten, maar ik zie het somber in.” Verteld hij aan het Parool.

Urban sound lab

Hoe ervaar jij de stiller geworden stad? Wat hoor je? Urban sound lab is hier benieuwd naar, want niet iedereen hoort hetzelfde. Deel een beschrijving van wat jij hoort in een mailtje aan info@urbansoundlab.nl. Je kunt het zo lang of kort maken als je wilt.

Bronnen: Trouw, Parool, Urbansoundlab