Electrische schepen moeten uiteraard ook kunnen opladen. Hiervoor word een snellaadpunt gemaakt langs de Waal in Nijmegen. Dit grote project gaat ruim vier miljoen euro kosten. Het zal de stikstofuitstoot, en tegelijk de geluidproductie, van de boten op de waal hopelijk significant reduceren.
Bij het snellaadpunt, dat op de plek van de voormalige Elektriciteitscentrale Gelderland komt te staan, kunnen containers worden geladen met zon- en windenergie. Deze accucontainers laden een elektrisch aangedreven binnenvaartschip vervolgens weer op. Maar ze kunnen ook worden ingezet voor andere duurzame transportmiddelen, zoals bussen, en in de bouw of op festivals. Het oplaadpunt is ook nog eens geschikt voor het opvangen van overschotten van duurzame energie op het energienetwerk. Die kunnen worden opgeslagen in de batterijcontainers.
Het ijkrecht
Klopt de meterstand, worden de meterstanden veilig uitgelezen en overgedragen en klopt de rekening die de gebruiker van een stroomvoorziening ontvangt? Om hiervan verzekerd te zijn moeten de kasten voldoen aan het Duitse ijkrecht. Ook voor de Nederlandse markt kunnen nu walstroomkasten die voldoen aan het strenge Duitse ijkrecht worden geleverd. Dit komt op een bijzonder goed moment aangezien het kabinet onlangs heeft aangegeven de komende tien jaar 5 miljard vrij te maken voor de strijd tegen de stikstofcrisis. Een gedeelte hiervan is bestemd voor extra maatregelen zoals Walstroom voor de scheepvaart. De combinatie Seijsener Involtum verkeert daarmee op dit moment als enige partij in Europa in de unieke positie om gebruikers van Walstroom volledige zekerheid te geven dat wat de gebruiker in rekening wordt gebracht, ook daadwerkelijk klopt. Desgewenst kan de technologie ook worden toegepast in andere producten zoals autolaadpalen, stroomvoorzieningen voor jachthavens evenals marktstroom, aldus Transport-online.
Bas Durieux, directeur van Seijsener verteld aan Transport-online: “We zijn erg verheugd en ontzettend trots dat wij Eichrecht gecertificeerd zijn. Dit is een belangrijke stap om onze positie op de Duitse markt voor Walstroom verder te versterken. Op dit moment worden, na een gewonnen aanbesteding, door het consortium Seijsener – Involtum ruim 120 walstroomvoorzieningen geïnstalleerd langs de kanalen en rivieren in Noord Rijn Westfalen. De kasten voldoen als eerste in Europa aan het Duitse ijkrecht. Het onderschrijft onze toewijding en drive om markten in heel Europa te bedienen met inachtneming van de lokale regelgeving.”
ENGIE
Om meer elektrische schepen op de rivieren te krijgen, is het belangrijk dat er een aparte infrastructuur voor wordt aangelegd, zei Ton van Meegen, mededirecteur van het in Huissen gevestigde Port-Liner. Hij kondigde met zijn bedrijf de bouw van elektrische binnenvaartschepen in Millingen aan de Rijn aan.
Volgens energiebedrijf ENGIE, dat ook meewerkt aan het project, is het snellaadpunt bij Nijmegen voor zover bekend de eerste van Gelderland. ,,Er is al een aantal schepen in Nederland dat diesel en elektrisch vaart’’, zegt een woordvoerder van ENGIE tegen het AD. ,,Dus: diesel als het nodig is en elektrisch als het kan. We proberen nu te sturen op gezamenlijke ontwikkeling.’’
Bronnen: Transport-online, AD