
Het reduceren van het verkeersgeluid is erg belangrijk voor een aangename leef- en werkomgeving. De provincie Flevoland is daarom geregeld bezig met de ontwikkeling van het geluid op haar wegen. De manier van omgaan met overlastsituaties staat beschreven in het Actieplan Geluid.
Waar nodig gaat de provincie de standaard vangrails ombouwen naar een geluidvangrail. Dit is een plaat die aan de onderkant van een standaard geleiderail wordt bevestigt. Zulke geluidvangrails doen het goed op locaties waar de wegen op een hoog talud liggen. Bovendien is deze aanpak een relatief goedkope oplossing, in vergelijking met een geluidscherm, en behoud het een zicht op de omgeving. Het uitzicht op het landschap blijft voor zowel de weggebruikers als de omwonenden. Daarnaast vergt de geluidvangrail nauwelijks onderhoud en gaat hij langer mee. Hierdoor zijn verder afsluitingen van de wegen voor onderhoud niet nodig.
Bij het herbouwen van de oude turborotonde Ganzenweg-Knardijk naar een ongelijkvloerse kruising is vanaf het begin het geluidsniveau van het verkeer in aanmerking genomen. Door het Actieplan Geluid samen te voegen met die van het project Ganzenweg-Knardijk is gebleken dat het kruispunt geschikt is voor de innovatie geluidvangrail. Door het reduceren van het verkeersgeluid voor de omgeving wil de provincie Flevoland voor een fijnere leef- en werkomgeving zorgen. Dit geldt niet alleen voor de bewoners in de Harderhaven, maar eveneens voor de vele recreanten die er komen. Daarom is de N302 op de Veluwemeerbrug langs allebei de rijbanen over een lengte van 250 meter een geluidvangrail gemonteerd.
Bron: Lokale Omroep Zeewolde