Fors meer klachten RTH Airport

De luchthaven in Zuid-Holland, Rotterdam The Hague Airport, moet van de provincie de uitstoot van zowel geluid als fijnstof reduceren. Terwijl het rijk een opening lijkt te geven voor meer vliegverkeer en daardoor meer overlast. In 2019 kwamen ruim 62.650 meldingen binnen over vliegverkeer van en naar Rotterdam The Hague Airport. Het aantal meldingen steeg met 81% ten opzichte van 2018. 

Het rijk zet in de conceptnota de deur op een kier voor verdere groei van de Rotterdamse luchthaven. Niet alleen door RTHA voor het eerst te noemen als eventuele overloop voor vakantievluchten die Schiphol in de toekomst niet kan verwerken. Minister Cora van Nieuwenhuizen wil ook ook de zogeheten geluidsruimte op de regionale luchthaven ‘opknippen’. ,,Daarmee veroorzaakt ze een probleem”, zegt De Zoete tegen het AD. 

De oorzaak

De meeste meldingen gaan over de grote luchtvaart en vooral over de vliegtuigbewegingen in de vroege ochtend (07:00 – 08:00 uur) of late avond (22:00 – 01:00 uur). De toename van het aantal meldingen is deels te verklaren door een aantal trends in het gebruik van de luchthaven en het (omliggende) luchtruim. De zomerperiode onderscheidt zich qua aantal vluchten steeds meer van de winter waardoor het verschil in geluidproductie tussen beide perioden steeds groter wordt.

DCMR geeft het advies om het onderzoek naar de optimalisatie van vertrekroutes voort te zetten. Uit de analyse in het jaarrapport blijkt opnieuw de noodzaak om dit verder uit te werken.

Ook adviseert DCMR om de trends in het gebruik van de luchthaven die extra hinder veroorzaken, zoveel mogelijk te ontmoedigen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de invloed van schipholverkeer en het fenomeen van ‘door de nacht heen vliegen’ waardoor ’s avonds laat gestart en ’s ochtends vroeg geland wordt.

Bronnen: AD, DCMR