
De Raad van State heeft bepaald dat het plan van de gemeente Amstelveen voor studentenwoningen niet door mag gaan. De gemeente wilde 2500 studentenwoningen onder de aanvliegroute van Schiphol bouwen. Echter, de Inspectie van Leefomgeving en Transport, deel van het ministerie van infrastructuur, vond dit geen goed idee en is naar de Raad van State gestapt. De Raad van State heeft nu bepaald dat er zonder toestemming van het ministerie geen nieuwe woningen gebouwd mogen worden.
Op dit moment staat op de locatie waar de woningen zouden komen de kantorenwijk Kronenburg. Naast studentenwoningen wilde de gemeente er nieuwe kantoren bouwen en groen aanleggen. De gemeente erkende in het hele proces dan Kronenburg ‘geluidsbelast gebied is’. Zij vonden wel dat dit voor studenten minder erg is. Volgens de gemeente zijn jonge mensen minder gevoelig voor geluid en zullen de studenten er maar een aantal jaar wonen. De GGD bevestigde dat de studenten er niet lang genoeg wonen om gezondheidsklachten op te lopen. Naast Kronenburg staat ook al decennia het studentencomplex Uilenstede. Deze vertelden vorig jaar aan NRC dat zij geen last hebben van het geluid. Daarbij komt dat naar schatting het huizentekort voor studenten in Amsterdam op de 6.000 ligt. Dat vindt het ministerie echter geen reden om zich niet aan de regels te houden.
‘Studenten zijn dubbel de dupe van de gevolgen van Schiphol,’ meent Job Vermaas, van studentenvakbond Asva. ‘We zien nu, op de korte termijn dat door Schiphol geen extra woningen kunnen worden gebouwd. Op de lange termijn draagt Schiphol negatief bij aan klimaatverandering, wat voor onze generatie in de toekomst ook een probleem wordt wat wij moeten oplossen.’
Amstelveense wethouder Floor Gordon reageerde het volgende op het besluit van de Raad van State: “Een klap voor al die woningzoekende studenten. Het ministerie verdedigt de belangen van de luchtvaart. Maar hoe het verder moet met de woningbouw, daar bekommert het zich niet om.” Dit is niet de enige plek rond Amsterdam waar de gemeentes vrezen dat woningnood niet verholpen kan worden door nieuwe regels omtrent geluid. Het gaat hier dan niet alleen om vliegtuigen, maar ook om autoverkeer. Als er gerekend wordt met de grenswaarden van de WHO, liggen 150.000 woningen in gebied waar de gezondheid door geluid gevaar kan lopen. Deze grenswaarden zijn overdag 45 decibel en ’s nachts 40 decibel. Het onderzoek werd uitgevoerd door de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland en haar pendant in Zuid-Holland. Deze gebruiken het onderzoek als pleidooi voor het verkleinen van Schiphol.
Bron: Trouw, NRC, Folia, Raad van State