Een dijkbewoner bij Lith, nabij het Brabantse Oss, legt zich niet neer bij de conclusie van de omgevingsdienst dat de veerpont niet zoveel kabaal maakt dat ingrijpen noodzakelijk is. Het onderzoek van de omgevingsdienst werd ingesteld nadat dijkbewoners bij de gemeente klaagden over een ‘gierend, jankend, slepend en zeer irritant geluid’ van het veer dat sinds januari bij Lith wordt ingezet door stichting Maasveren. Dat schrijven het AD en het Brabants Dagblad.
Motor en uitlaatzijde
Volgens de bewoner zijn de geluidsmetingen, die aan de basis liggen van de conclusies, op de verkeerde plek uitgevoerd. De omgevingsdienst geeft aan dat de metingen zijn verricht bij de woning die het dichtst bij de veerstoep staat. Bewoner Felix Bouw in het AD: ,,Ik heb er ook gestaan en kan bevestigen dat het daar inderdaad een stuk minder klinkt dan bij ons.” Volgens Bouw komt dat doordat de motor en de uitlaat aan de linkerkant van het schip zitten, zodat vooral de dijkwoningen aan die kant worden geplaagd door overlast. ,,Het is geen toeval dat alle klachten van bewoners van deze huizen komen.” Bouw haalde eerder achttien handtekeningen van buurtbewoners op, ter ondersteuning van het beklag dat dit voorjaar bij de gemeente werd gedaan.
“Niet zo mauwen”
Jan uit Oss (‘ik kom hier al vijftig jaar’) zegt in het Brabants Dagblad dat die mensen die klagen ‘niet zo moeten mauwen’. ,,Dat veer was er al láng voordat zij hier kwamen wonen. Punt. Dit pontje hoort bij Lith. De geboren Lithenaar hoor je hierover echt niet.”
Wandelaar Rini Gielis, zelf dijkbewoner ‘van een stukje verderop’, reageert genuanceerder op de klacht van straatgenoot Felix Bouw ,,Wie ben ik om iets af te doen aan het feit dat hij en andere dijkbewoners zich niet neerleggen bij de resultaten van dat onderzoek?‘’
Wethouder Joop van Orsouw zegt dat hij met de uitkomsten van het onderzoek door de omgevingsdienst geen grond ziet om handhavend op te treden. Stichting Maasveren denkt dat al het redelijke is gedaan om tegemoet te komen aan de klachten. ,,We hebben pas nog een spoelventiel vervangen dat een fluitend geluid produceerde en hebben een toevoeging aan de motorolie gedaan, waardoor er minder frictie op de onderdelen is”, stelt directeur John van den Akker. ,,We hebben zelf ook metingen verricht en zagen dat we met deze maatregelen het aantal decibel nog met vijf hebben kunnen terugbrengen.”
Het pont omdraaien, zodat de uitlaat en motor van de Lithse dijk afgekeerd worden, is geen optie. ,,We hebben de stuurhutten in principe altijd aan de stroomafwaartse kant zitten. Omkeren brengt een hoop praktische problemen met zich mee.”
Bronnen: AD, Brabants Dagblad