Geluidmeetposten Best hebben doel bereikt

Best was in 2012 de eerste gemeente in de regio die vier geluidmeetposten plaatste, in de wijken Batadorp en Villawijk Koekoeksbos. Het contract met de firma Sensornet loopt af en wordt niet verlengd: de doelen zijn bereikt.

Het zuidoostelijke deel van Best is het meest geluidbelaste deel van de gemeente. Dit gedeelte ligt onder de geluidsinvloedssfeer van de A2/A58, het spoor, het Wilhelminakanaal en de aanvliegroute naar Eindhoven Airport. Ook het lokale en doorgaande verkeer op de Eindhovenseweg-Zuid en De Dieze, alsmede het geluid afkomstig van de industriegebieden leveren hun bijdrage aan de ‘geluidservaring’ in Villawijk/Koekoeksbos en Batadorp en langs de Ploegstraat. Met de geluidmetingen krijgt de gemeente inzicht in de werkelijk optredende geluidbelasting. De metingen brengen de geluidniveaus van de diverse geluidbronnen in beeld en deze meetresultaten kunnen vervolgens naast de beschikbare berekende waarden worden gelegd.

Bewoners wilden metingen

Bewoners van de betreffende wijken hebben om deze metingen gevraagd, omdat zij de berekeningen waarop de huidige geluidbelasting gebaseerd wordt, niet vertrouwen. Ook vonden zij dat er inzicht moet komen in het niveau van het totale (gecumuleerde) geluid. “Wat in de eerste jaren vooral opviel, was de overlast door vliegtuigen in de villawijk en de overlast door verkeer in Batadorp. Terwijl een andere paal juist weer geluid van treinen oppikte”, zegt Hans Schulte van het Bewonersoverleg Batadorp in het Eindhovens Dagblad. “Dat zijn dingen die je soms al wel weet, maar waarvan het fijn is dat je het ook kunt staven. We wachten nog op een achtste en laatste meetrapport. Daarna volgt een evaluatie, samen met de gemeente.”

Doelen bereikt

Volgens een woordvoerder van de gemeente Best zijn ‘de doelen bereikt’ van de metingen. Zo werden de rapporten een aantal jaar geleden gebruikt bij het indienen van een zienswijze tegen het verhogen van de maximumsnelheid op de A2 en de A58 naar 130 kilometer per uur. Bovendien werden gegevens van de palen besproken in overleggen met de verantwoordelijken voor Eindhoven Airport. “De cijfers geven inzicht in het verloop van het geluidniveau in de dag-, avond- en nachtperiode, per week, gedurende het jaar én gedurende de meetperiode van acht jaar”, aldus de gemeente. Het monitoren van geluid in de wijken gebeurt straks op een meer globale manier, met de vijfjaarlijkse geluidbelastingskaarten. Het college wil bovendien in de toekomst mogelijk opnieuw gaan meten. De geluidmeetposten kostten de gemeente 26.000 euro per jaar.

Bronnen: Eindhovens Dagblad, Sensornet.