Vanaf 2020 rijden in Amsterdam de eerste elektrische GVB bussen. De lijnen 15, 22 en 36 krijgen de primeur. De elektrische bussen worden opgeladen door middel van Opportunity Charging (stilstaand opladen). De gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en GVB zetten hiermee een belangrijke stap op weg naar uitstootvrij en stiller openbaar vervoer in Amsterdam en schonere lucht voor bewoners en bezoekers van de stad.
Het GVB heeft in december bij het Nederlandse VDL Bus & Coach de eerste 31 elektrische bussen besteld. Bovendien neemt het GVB een optie op nog eens 69 van die voertuigen. Op den duur wil het vervoerbedrijf alle 200 nu rijdende dieselbussen vervangen door zero-emissie voertuigen. Die zijn niet alleen schoner maar maken ook minder lawaai.
Warmtepomp en snelladers
Het klimaatsysteem in die nieuwe bussen is voorzien van een warmtepomp, die volgens het GVB zorgt voor een hoog passagierscomfort. De nu bestelde bussen worden ingezet op de lijnen 15, 22 en 36, die alle beginnen en eindigen op Station Sloterdijk. Daar komt ook snellaadapparatuur om de bussen tussentijds bij te laden. Gedurende de nacht worden de batterijen met 31 langzaamladers volledig herladen op de GVB-locatie Garage West.
Bronnen: Diemerkrant, GVB