Herrie door vierkante wielen tram Utrecht

De ‘vierkante’ wielen van de nieuwe trams tussen Utrecht en Nieuwegein, veroorzaken geluidsoverlast en trillingen voor de omwonenden.

De nieuwe trams maken veel meer lawaai dan de oude, afgedankte trams, vindt Nieuwegeiner Van den Hoven. De nieuwe toestellen rijden sinds zondag 3 januari acht keer per uur langs. Dat is aanzienlijk meer dan in de testfase. Van den Hoven zegt in het AD: ,,Ik heb begrepen dat het lawaai komt door de kleine wielen onder de tram, die slijten snel. Maar het kan toch niet zo zijn dat binnen een paar dagen de wielen zo hard slijten. Ze zijn dus vierkant en dat maak veel herrie. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat er inferieur staal is gebruikt.” 

Geluid van drillboren

Van den Hoven dacht eerst nog dat het aan hem lag. ,,Ik ben nogal gevoelig voor geluid, maar een aantal buren heeft dezelfde ervaring. […] Het is alsof er iedere keer enkele drillboren worden aangezet. […] Ik vind het eigenlijk  bizar. Ik zit er nooit in, maar er waren al veel problemen in het voortraject. En nu dit weer.” Er waren in de eerste twee weken vier wisselstoringen bij de eindhalte Nieuwegein-Zuid. De provincie Utrecht weet niet wat dit veroorzaakt heeft. De eindhalte heeft twee perrons. Momenteel is er nog maar één in gebruik omdat er binnenkort een ander besturingssysteem voor de wissel in gebruik wordt genomen.

Ook de Uithoflijn heeft last van vierkante wielen. Deze lijn startte stiller dan die tussen Utrecht en Nieuwegein eind 2019. Echter, afgelopen herfst begon de lijn. ,,Het begint ’s morgens om 06.00 uur als de eerste tram gaat rijden’’, vertelt omwonende Broos Schnetz. 

Van Dopperen kent het probleem. ,,De verbazing bij mensen is begrijpelijk, want het zijn nieuwe trams. De oorzaak zit in de slijtage van de wielen en dat gaat harder dan we dachten. Het is nat en glad en de trams rijden met stalen wielen. En daardoor gaan de wielen sneller slippen en sneller slijten.”

Veel onderhoud nodig

Van Dopperen zegt dat de klachten die bij de provincie Utrecht zijn binnen gekomen vooral over geluidsoverlast gaan. Om dit te verminderen, is er veel onderhoud nodig. Het is moeilijk te voorspellen hoe veel dit gaat kosten. Naast het slijpen van de wielen, worden de rails geborsteld, waardoor die ruwer worden en er meer grip tussen de wielen en het spoor komt. ,,Daarnaast besteden we nog aandacht aan het rijgedrag van de trambestuurder. Door een te stevige remweg in te zetten, slijten de wielen ook eerder dan wanneer dit op een geleidelijke manier gaat.’’

Ondanks alle maatregelen, zijn er op dit moment nog te veel trams die te veel lawaai maken, erkent Van Dopperen. Hij hoopt dat er op korte termijn veel minder bonkende trams langs de deuren rijden.

Bronnen: Algemeen Dagblad (1), (2)