In de publieke ruimte zijn sensoren tegenwoordig gebruikelijk. Ze verzamelen informatie over diverse zaken, zoals parkeergedrag, drukte, temperatuur, geluid en zelfs gezichtsherkenning. Echter, het beheer van deze sensoren, wat er met de verzamelde data gebeurt, en waar men terecht kan met vragen, is niet altijd transparant. Om hier verandering in te brengen, hebben een samenwerkingsverband van gemeenten, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en het Kadaster gewerkt aan de basis van een sensorenregister met behulp van een bijdrage uit het innovatiebudget van het ministerie van BZK.
Een tweeledig belang
Het belang van een sensorenregister is tweeledig volgens Marc van Andel van het Kadaster. Ten eerste zorgt het voor meer transparantie over het gebruik van sensoren in de openbare ruimte, zowel door bedrijven als de overheid. Daarnaast kan een sensorenregister helpen om dubbel gebruik van sensoren te voorkomen en zo efficiëntie te bevorderen. Er wordt nog gewerkt aan de wet- en regelgeving rondom sensoren, waarbij de gemeente Amsterdam op dit moment de enige in Nederland is met een meldplicht. Ronald Bokhove van het Kadaster merkt op dat het wellicht in de toekomst nodig kan zijn om vergunningen aan te vragen voor het plaatsen van sensoren, vergelijkbaar met kap- of sloopvergunningen, en dat burgers ook bezwaar kunnen maken. Er is echter nog discussie over de definitie van een sensor, bijvoorbeeld of bewegende sensoren ook onder de wet- en regelgeving vallen, evenals slimme deurbellen.
De verder stappen
De bijdrage uit het innovatiebudget was van groot belang voor het samenwerkingsverband om het sensorenregisterproject van start te laten gaan. Van Andel benadrukt dat het ontwikkelingstraject heeft aangetoond dat een sensorenregister mogelijk is, en het is nu aan de beleidsmakers om verdere stappen te nemen om tot realisatie te komen. Er is een eerste versie van het register opgeleverd, die al bruikbaar is gebleken voor sommige gemeenten. Echter, de ontwikkelingen staan momenteel op een laag pitje vanwege financiële, governance en wet- en regelgevingsvraagstukken.
Voor het project zijn verschillende scenario’s denkbaar om het een impuls te geven. Bijvoorbeeld kan een nationale speler, zoals het Ministerie van BZK in het kader van Smart City ontwikkelingen, het belang van het sensorenregister inzien en verdere stappen ondernemen. Het sensorenregister kan ook gekoppeld worden aan bestaande basisregistraties, maar het uitgangspunt van gemakkelijke toegang tot informatie over de eigenaar, het gebruiksdoel en de inzet van een sensor moet daarbij gewaarborgd blijven, aldus Van Andel
Bron: Privacy-web, Digitale Overheid