Kamerbrief en adviezen beleving luchtvaartlawaai

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft aan de Tweede Kamer een rapport gepresenteerd met meer dan 10 aanbevelingen gericht op het verbeteren van zowel berekeningen als metingen van vliegtuiggeluiden, en het beleid beter aan te laten sluiten bij door omwonenden ervaren hinder.

Dit rapport is het resultaat van de verkenningsfase van de programmatische aanpak en volgen hierna nog een uitwerkingsfase en realisatiefase.

Op 18 oktober 2018 heeft minister Cora van Nieuwenhuizen een landelijke programmatische aanpak meten vliegtuiggeluid aangekondigd in samenwerking met het consortium RIVM, NLR en KNMI. Het nu verschenen adviesrapport van het consortium aangeboden is getiteld ‘Vliegtuiggeluid: meten, rekenen en beleven’.

Hinder versus Lden en Lnight

Het consortium doet meerdere aanbevelingen, gekoppeld aan de doelen van de programmatische aanpak. Bijvoorbeeld om te onderzoeken of er aanvullende geluidindicatoren zijn, die naast Lden en Lnight , beter aansluiten bij de manier waarop mensen hinder ervaren.

11 hoofdaanbevelingen

De aanbevelingen houden op hoofdlijnen het volgende in:

  • Ontwikkel een meetstrategie, waarin een visie is opgenomen omtrent de verschillende meetdoelen en de eisen die per doel aan metingen moeten worden gesteld. Daarbij is het van belang in nauw overleg met de betrokkenen de relatie te leggen tussen de huidige en de gewenste situatie.
  • Werk toe naar een openbare nationale database waarin alle meetgegevens volgens een overeengekomen format zijn opgeslagen.
  • Ontwikkel een methodiek die een signaalfunctie vervult. Deze methodiek heeft als doel om op basis van meetgegevens te controleren of de resultaten van de geluidberekeningen van voldoende kwaliteit zijn.
  • Start een structureel meerjarig validatieprogramma met focus op Doc29. Voer daar waar mogelijk en noodzakelijk verbeteringen in de rekenresultaten uit door verbetering van de modellering en invoergegevens.
  • Onderzoek het toepassingsbereik van metingen en berekeningen, dat wil zeggen de grenzen waarbinnen metingen en berekeningen betrouwbaar uitgevoerd kunnen worden.
  • Verbeter de publiekscommunicatie over meten, rekenen, beleven en regelgeving van vliegtuiggeluid, onder andere door een centrale goed vindbare weblocatie.
  • Implementeer het systematisch monitoren van geluidhinder en slaapverstoring rondom luchthavens en zorg dat het monitoren wetenschappelijk verantwoord en volgens een standaardmethode gebeurt.
  • Onderzoek of er aanvullende geluidindicatoren zijn, die naast Lden en Lnight , beter aansluiten bij de manier waarop mensen hinder ervaren.
  • Verbeter in de toekomst de voorspelling van en informatie over hinder en slaapverstoring met resultaten uit onderzoek. Betrek in dit onderzoek de invloed van (het ontbreken van) stille periodes en verbeter het inzicht in de luchthaven-specifieke relatie tussen geluidbelasting en geluidhinder en de factoren die daarop van invloed zijn.
  • Betrek de omgeving met ‘citizen science’ op een gestructureerde manier bij het opzetten van een aanvullend meetprogramma. Faciliteer ‘citizen science’ projecten voor specifieke groepen zoals mensen onder de start- en landingsbanen en mensen met een hoge gevoeligheid voor geluid.
  • Zorg rond vliegtuiggeluid voor onafhankelijke deskundigheid om de kwaliteit en juistheid van de uitvoering van structurele werkzaamheden en het proces van verdere verbetering te toetsen en borgen.

‘Snelle voortgang’

De minister wil uitvoering geven aan de aanbevelingen van het consortium en snelle voortgang op dit punt. Enkele aanbevelingen kunnen al op korte termijn worden uitgevoerd en tot resultaat leiden. Voor andere aanbevelingen is meer tijd nodig, zowel voor de praktische uitvoering als voor overleg en afstemming met alle betrokkenen.
Stappen die de minister in ieder geval in 2020 zal zetten, zijn:
– Het opstellen van een meetstrategie
– Het opzetten van een database voor meetgegevens
– Ontwikkeling van een validatiemethodiek
– Invulling geven aan de inzet van onafhankelijke deskundigen voor het borgen en toetsen van de voorgenomen activiteiten voor meten, berekenen en beleven
– Het opzetten van een landelijke website met algemene informatie over geluid
– Afspraken maken met GGD GHOR Nederland en de afzonderlijke GGD-en over de voor monitoring van vliegtuiggeluid benodigde opzet van de GGD Gezondheidsmonitor 2020.

In de zomer van 2020 zal de Tweede Kamer geïnformeerd worden over de voortgang.

Bron (met de brief en de link naar het hele rapport): Rijksoverheid