R’dam kijkt naar ervaren hinder en pieken luchtvaart

Door een motie van meerdere partijen in de gemeenteraad van Rotterdam zal de gemeente in haar lange termijnbeleid van de luchthaven uit moeten gaan van metingen en de ervaren hinder van bewoners, in aanvulling op de reguliere berekeningen. Ook moet gebruik gemaakt worden van burgermetingen zoals de app Explane en gekeken worden naar woningen in de contouren vanaf 45 dB.

Gehinderden in Actieplan versus meldingen

De partijen constateren dat er een groot verschil zit in het berekend aantal gehinderden in het Actieplan Geluid en bijvoorbeeld het aantal personen dat meldingen van hinder doet bij de DCMR Milieudienst Rijnmond.

Gemiddelden en pieken

Volgens Schipholwatch weet de lobby van de industrie de politiek al meer dan 30 jaar te misleiden met lawaaicijfers die gebaseerd zijn op gewogen jaargemiddelden. Met Explane brengen gebruikers echter de werkelijke overlast in kaart, bestaande uit de piekwaarden van het geluid en de frequentie van het aantal overkomende vluchten.

Schipholwatch schrijft hierover: “Als omwonenden konden wij ons niet vinden in die wijze van berekenen en weergeven van de overlast. Het zijn immers niet de jaargemiddelden die ons ’s nachts uit de slaap houden, maar juist de geluidspieken tot 90 dB die ons zo vaak doen ontwaken dat er de volgende dag nauwelijks sprake kan zijn van enige productiviteit.”

Tot slot moet er ook rekening gehouden worden met de contouren vanaf 45 dB, om zo beter aan te slutien bij de gezondheidsadviezen van de WHO.

De motie is ingediend door CDA, D66, PvdA en GroenLinks.

Bronnen: Gemeente Rotterdam, SchipholWatch