“Meer en preciezere verkeersdata nodig”

In de Omgevingswet is een verplichting opgenomen voor gemeenten om geluidsbelasting te monitoren, de Basis Geluidemissie (BGE). “Voor berekeningen rondom geluid is verkeersintensiteit vaak de belangrijkste input. Daarvoor heb je hele goede en precieze verkeerscijfers nodig”, aldus Rutger Verschelling, Adviseur Mobiliteit van Antea Group op Verkeerskunde.nl. “Dat steekt heel nauw. Geluidsexperts hebben om hun werk goed te kunnen doen veel meer en preciezere data nodig dan verkeerskundigen.”

Het monitoren van geluid is een wettelijke verplichting die nog niet zo bekend is. “Ik zou dan ook tegen verkeersexperts en ambtenaren van gemeenten willen zeggen, dit gaat echt op ons afkomen. Dit is lastiger dan je denkt. Je kunt niet zomaar een setje verkeerscijfers aanleveren, je hebt een periodieke monitoring nodig in combinatie met een sterke methodiek.”

Op de site van Verkeerskunde.nl pleit Verschelling voor een robuust plan om goede verkeerscijfers te maken: “Wij hebben tien jaar terug hetzelfde gedaan, maar dan in opdracht van het Rijk, dat toen in dezelfde situatie zat als gemeenten nu. De hier geleerde lessen delen we graag met gemeenten.”

“Bij verschillende op- en afritten van Rijkswegen bleek dat de verkeersdata in het basisjaar niet helemaal klopte. Dat moet je dan rechttrekken. Geluidsmaatregelen zijn anders nodig, terwijl er qua feitelijke geluidsbelasting niet zo veel aan de hand is. De eisen aan de data die de geluidscollegae stellen zijn lastig te halen voor verkeerskundigen. Je moet rekening houden met de verdeling over dag, avond en nacht, over voertuigcategorieën, enzovoort.  Kleine verschillen zijn al relevant. Dat vraagt om goede afstemming en om een robuuste methodiek.”

Bron: Verkeerskunde.nl, Antea Group