Protestrit motoren om ‘discriminerende maatregelen’

Honderden leden van het Motor Collectief zijn van Harmelen naar Den Haag en terug gereden om aandacht te vragen voor wat zij als een discriminerende maatregel zien: het afsluiten van wegen speciaal voor motorrijders, terwijl automobilisten wel op die wegen mogen rijden. Dijkjes en andere idyllische weggetjes doorkruisen vaak kleine dorpjes, en voor de bewoners van die dorpen, voor fietsers en wandelaars is de overlast van voorbij brullende motoren groot. Hierdoor wordt de roep om dijken en wegen af te sluiten voor motoren steeds groter.

Op zondag 20 september reden de motorrijders tijdens de ’tourrit voor vrije wegen’ in groepen, om de overige weggebruikers geen overlast te bezorgen. Geen hoge toerentallen en bijbehorend lawaai, maar een rustige rit om aandacht te vragen voor hun kant van het verhaal. “Het moet een respectvolle dag worden, bedoeld om de motorrijder in een goed daglicht te plaatsen,” zei Erik Mul, een van de organisatoren van de protestrit, tegen de NOS.

Motor Collectief bestaat vooral uit ervaren motorrijders die op de motor naar hun werk gaan en af en toe tochtjes maken. Gekke capriolen en loeiende motoren, daar doen zij niet aan. “Motorrijders moeten hun rechterhand gewoon in bedwang houden, geluidsdempers in hun uitlaat laten zitten, en in de vierde versnelling rijden om geluidsoverlast te beperken”, aldus Mul. “Niet alleen vandaag, maar elke dag.” Zij die dat niet doen, mogen van de actiegroep harder worden aangepakt. Want ze willen niet dat alle andere motorrijders daarvan de dupe worden: “Er is een kleine groep motorrijders die het verpest voor de grotere groep.”

Het speelt al jaren

Geluidsoverlast op dijkjes die populair zijn bij motorrijders, speelt al ‘ruim twintig jaar’, volgens Arjan Everink van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV). “Maar zolang motorrijders zich gewoon aan de regels houden en niet gaan knutselen aan hun uitlaat, is er niets aan de hand.” De gemeente Lopik stelde vorig jaar een motorverbod in op de Lekdijk, omdat omwonenden klaagden over ronkende motoren. Twee belangenverenigingen van motorrijders startten daarop een bodemprocedure hiertegen. Daarin gaf de Raad van State uiteindelijk de gemeente gelijk. Inmiddels blijven de klachten aanhouden. De gemeente Wijk bij Duurstede plaatste vriendelijke borden met als tekst: ‘Denk aan je snelheid! Lage toeren = minder overlast’, met als doel afsluiting voor motoren te voorkomen. In Overveen wordt geklaagd over ‘lawaai van brulapen’.

Volgens Tony Hardenberg van de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (NEFOM, een verzameling van actiegroepen) worden veel bewoners ‘ernstig gehinderd door geluidsoverlast door motorfietsen’. Hardenberg: “De overlast is dusdanig dat gesprekken worden gestaakt, mensen naar binnen gaan en ramen sluiten, en dat sommigen hun woning in de weekenden ontvluchten.” Een aantal bewonersgroepen die bij de NEFOM zijn aangesloten, heeft inmiddels het initiatief genomen om met hun provincie te overleggen.

Volgens Tony Hardenberg van de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (NEFOM, een verzameling van actiegroepen) worden veel bewoners ‘ernstig gehinderd door geluidsoverlast door motorfietsen’. Hardenberg: “De overlast is dusdanig dat gesprekken worden gestaakt, mensen naar binnen gaan en ramen sluiten, en dat sommigen hun woning in de weekenden ontvluchten.” Een aantal bewonersgropen die bij de NEFOM zijn aangesloten, heeft inmiddels het initiatief genomen om met hun provincie te overleggen.

Kamervragen

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat beantwoordde begin deze september Kamervragen over geluidsoverlast door motoren. Daarin stelde ze dat gemeenten de bevoegdheid hebben om ‘wegen gesloten te verklaren voor (bepaalde) motorvoertuigen al dan niet op bepaalde dagen of dagdelen’. Er moet dan wel worden gemotiveerd dat het besluit van belang is voor omwonenden en andere weggebruikers. Ook worden jaarlijks ruim 200 boetes uitgeschreven ‘voor het onnodig produceren van geluid zoals het niet voldoen aan het maximum geluidsniveau door motorfietsen’.

Bronnen: NOS, RTV Utrecht, Gemeente Wijk bij Duurstede, Motoroverlast Lekdijk Lopik, Haarlems Dagblad.