Nederlands 52p e-vliegtuig vliegt 460 km

Het Nederlandse bedrijf Maeve Aerospace heeft zijn eerste elektrische passagiersvliegtuig onthuld. Het vliegtuig, genaamd Maeve 01, heeft plek voor 52 personen en heeft een bereik van 460 kilometer op een volle batterij, vergelijkbaar met de afstand van Amsterdam naar Londen. Wat het vliegtuig uniek maakt, is dat de batterij gemakkelijk kan worden vervangen door een nieuwere versie met een grotere energieopslagcapaciteit. Hierdoor kan het vliegbereik jaarlijks worden vergroot naarmate de batterijtechnologie zich verder ontwikkelt.

Het bedrijf stelt dat de batterijen duizend keer kunnen worden opgeladen zonder kwaliteitsverlies, en na die tijd nog steeds 80% van hun oorspronkelijke capaciteit behouden. Na hun levensduur in het vliegtuig kunnen de batterijen nog vijftien jaar worden gebruikt voor activiteiten op de grond zoals energieopslag van zonne-energie. Maeve Aerospace ziet potentieel in het verduurzamen van binnenlandse vluchten, waar jaarlijks ongeveer 200 miljoen mensen over afstanden van minder dan 400 kilometer reizen. Elektrificatie van deze vluchten zou aanzienlijke CO2-uitstoot kunnen besparen.

Een opvallende eigenschap van het elektrische vliegtuig is dat het ook achteruit kan rijden, wat momenteel niet mogelijk is met conventionele vliegtuigen. Maeve Aerospace heeft hiervoor een kleine motor in de wielen geplaatst, waardoor het vliegtuig efficiënter kan manoeuvreren. Dit zorgt ook voor geluidsloos taxiën en maakt sneller tussentijds opladen mogelijk, omdat het vliegtuig zelfstandig achteruit de hangar kan inrijden.

Commerciële introductie en waterstof

Hoewel de commerciële introductie van Maeve 01 pas gepland is voor 2030, heeft het bedrijf al twintig bestellingen ontvangen. De eerste afnemer is Lucy, een Nederlandse start-up die Europa’s eerste elektrische luchtvaartmaatschappij wil oprichten.

Diverse bedrijven en consortia ontwikkelen daarnaast elektrische vliegtuigen met brandstofcellen op waterstof. Het dichtst bij huis is de ontwikkeling van een middelgroot passagiersvliegtuig op groene waterstof dat omstreeks 2028 tussen Londen en Nederland moet vliegen. Onder meer de TU Delft is bij de ontwikkeling betrokken en het Nationaal Groeifonds draagt er honderden miljoenen aan bij. Het Engels-Amerikaanse bedrijf ZeroAvia is al een stap verder met een 10-minuten demonstatievlucht en de belofte van een brandstofcelvliegtuig in 2025. Airbus tot slot streeft ernaar om in 2035 een compleet klimaatneutraal passagiersvliegtuig te hebben ontwikkeld. Studententeam Aerodelft en Airbus sloten vorig jaar een partnerschap in onderzoek naar vliegen op waterstof.

Bron: Change Inc., TU Delft