Vanaf 13 december zijn klassieke lawaaiige gietijzeren remblokken in Duitsland verboden. Alleen wagons voorzien van kunststof remblokken mogen dan nog op het Duitse spoorwegnet rijden. DB Cargo bouwt daarom voor december ook de laatste van de 63.000 wagons om, meldt directeur Nanouke van ’t Riet op LinkedIn.
DB Cargo heeft in de zomer van 2020 al meer dan 50.000 wagens voorzien van kunststof remblokken. Kunststof remblokken zorgen ervoor dat bij het remmen het stalen wiel niet opruwt. Doordat het wiel hierdoor langer glad blijft, veroorzaakt het remmen minder geluid. “In veel gevallen leidt het tot een vermindering van de geluidsemissie met tien decibel, wat door het menselijk oor als een halvering wordt ervaren”, aldus Van ’t Riet.
“Omdat het overgrote deel van de DB Cargo-treinen vanuit Nederland de grens met Duitsland passeert, zullen inwoners van steden en dorpen langs de Nederlandse spoorlijnen direct profiteren van de ban op gietijzeren remblokken”, verwacht ze.