Onderzoek geluid drones voor maaltijdbezorging

In andere landen is het misschien al werkelijkheid, maar in Nederland bezorgen drones nog niet je pizza of wokgerecht. Wel wordt er nu geëxperimenteerd door Just Eat Takeaway-onderdeel Thuisbezorgd.nl op initiatief van Dutch Drone Delta.

Met een drone bezorging, zal het eten sneller bezorgd zijn, omdat deze geen rekening hoeft te houden met het wegverkeer en hemelsbreed kan vliegen. Voor de drones is er geen piloot nodig, hoewel ze we gemonitord worden. Er zijn na duizenden vluchten nog steeds geen noemenswaardige incidenten gebeurd. Men denkt ook dat de kosten voor een dronebezorging nog mee zullen vallen en dat mensen wel bereid zijn om een paar extra euro’s neer te leggen voor een spoedbezorging met een drone.

Nadelen

Dronebezorging heeft ook nadelen. Ze zouden herrie maken en doen mensen denken aan een overvliegende zwerm woedende bijen. Daarnaast zijn er nog zorgen over de privacy. Er wordt namelijk gefilmd vanuit de drone, maar er wordt beweerd dat de beelden niet worden opgeslagen. Ook zijn de vogels soms nogal agressief tegenover de drones.

Nadat dronevluchten boven steden lange tijd verboden waren, is er nu iets verander in de Europese regelgeving, die zowel van toepassing is op recreatieve drones als op zakelijk gebruikte drones. De regelgeving is risicogebaseerd: wie aan kan tonen dat een bepaald type dronevlucht op een veilige manier uitgevoerd kan worden, krijgt in principe een vergunning om dat type vluchten uit te voeren. In het geval van Nederland is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de instantie die de vergunning afgeeft.

Proefvlucht in Amsterdam

De route die de drone gaat vliegen boven Amsterdam is ingeprogrammeerd. Ook is het mogelijk dat een dronepiloot op het balkon van het hoofdkantoor van Just Eat Takeway de besturing overneemt. De drone vliegt na het opstijgen vanaf de A’dam Tower niet hoger dan 45 meter.

Het doel van het onderzoek is om te kijken of er maatschappelijk draagvlak is voor maaltijdbezorging door drones. Het gaat hier om effecten op de leefomgeving en de meerwaarde van de bezorging. Een groep ROC-studenten en Antea Group gaan dit onderzoeken met onder andere geluidsmetingen. Verder wordt er ook gekeken naar mobiliteit en veiligheid.

Nog lang geen dronebezorgingen

Het is nog niet realistisch om te denken dat je binnenkort je pizza met een drone kan laten bezorgen. Dat komt door het feit dat de regelgeving aangaande het buiten het zicht van de piloot (BVLOS) vliegen met drones nog erg streng is. Daarnaast is het luchtruim boven de Randstad erg druk door traumahelikopters, vliegtuigen van de kustwacht, politiehelikopters en zogenaamde general aviation.

Desgevraagd blijft Jitse Groen, topman van Just Eat Takeaway bij zijn standpunt van vorig jaar, dat drone delivery nog niet geschikt is om een pizza af te leveren bij iemand in het centrum. “Maar ik kan me wel voorstellen dat zo’n drone een verbinding over het IJ kan verzorgen. Dan krijgen de mensen die aan de overkant wonen toegang tot 500 extra restaurants in de binnenstad. Maar dan moet het wel geautomatiseerd plaatsvinden, en niet met zo’n leger eromheen als vandaag.”

Bronnen: Dronewatch, Engineersonline.nl