
Bewoners zijn niet allemaal aan het juichen en verwachten op sommige plekken geluidstoenames door het waterbedeffect. Maar de politiek is opvallend eensgezind. Ook de VVD wil snel minder auto’s in de binnenstad, aldus Trouw en het NRC.
De gemeente wil autoverkeer uit het grachtengebied weren. Daar is bijna iedereen wel voor, en diverse partijen willen juist dat het sneller gaat dan het college voorstelt. Bij bewoners is er daarnaast ook bezorgdheid. Door de plannen komt er langs de hoofdroutes rondom het centrum juist 15 tot 40 procent meer autoverkeer. Aanwonenden zijn woedend en bezorgd. ‘Hop-on Hop-gone’, is een spandoek met humor, dat verwijst naar de toeristen-opstapbussen die ineens elk kwartier over de Nassaukade langs de rand van het centrum rijden.
In 2018 wonnen bij de Amsterdamse lokale verkiezingen partijen die voor een autoluwe stad pleitten met grote overmacht. Gisteravond besprak de commissie mobiliteit, luchtkwaliteit en duurzaamheid de nieuwe Agenda Autoluw van de wethouder. Maar liefst 31 insprekers kwamen hun standpunt verkondigen. De vele bewonersgroepen en een huisarts pleitten voor snellere maatregelen, zoals invoeren van 30 km maximaal, beperken van auto’s tot bestemmingsverkeer en meer parkeerplek plus ov-aansluitingen aan de stadsranden.
Ook de raadsleden missen visie en daadkracht. Jan Bert Vroege (D66) wil dat Amsterdam spitsmijden introduceert: “Denk aan dalurenkorting zoals in de trein. Een soort tolheffing met camera’s tegen spitsrijden. Plus slimme knips (doorgaand autoverkeer verhinderen, red.) en meer P&R plekken.”
De oppositie, met onder meer VVD, CDA, Forum voor Democratie en Denk, heeft ook een gezamenlijk plan, dat ‘Alternatief Autoluw’ heet. In dat stuk is eveneens kritiek op het gebrek aan daden.
Zo kan het gebeuren dat Anne Marttin van de Amsterdamse VVD zegt: “Er moeten minder auto’s komen. De linkse plannen waren zo slagvaardig, maar de ambitie is niet terug te vinden. Wij moeten vol inzetten. Het mag wonderlijk zijn, maar de VVD ziet de urgentie om het snel anders te doen. Er zijn al slimme camera’s voor de milieuzones, die kun je ook inzetten voor kentekencontrole.”
‘Rochelroutes’
Het zijn niet alleen de bewoners die zich zorgen maken over de toename van verkeer buiten het centrum, ook het stadsdeelbestuur van Amsterdam-West ziet een voorgestelde verkeersknip aan de westkant niet zitten. „Negenduizend extra auto’s per dag extra bovenop de bestaande achttienduizend is vragen om problemen,” zegt dagelijks bestuurder Jeroen van Berkel. „Ik snap de zorgen van die mensen heel goed.”
Wat de omwonenden als extra onrechtvaardig ervaren: veel van de wegen die straks meer auto’s krijgen, behoren nu al tot de drukste verkeersaders van de stad, met slechte luchtkwaliteit als gevolg. Actievoerders spreken van ‘rochelroutes’.