De digitale reclamezuilen in het centrum van Gouda creëren volgens de inwoners van de stad een gezoem dat niet ophoudt. ’s Nachts kunnen ze er niet van slapen en als ze wakker zijn krijgen ze er hoofdpijn van.
,,Als ik iets lastigs doe, dan doe ik de ramen dicht, want het leidt te veel af”, zegt Selma Damsma, één van de inwoners, bij het AD. ,,Hoe warmer het wordt hoe meer herrie. Dan komt bij het gezoem ook een fluittoon, omdat de koeling harder gaat werken. Tijdens een hittegolf kunnen we niet met de ramen open slapen. Het is kiezen: geluidsoverlast of hitte-overlast. De voortdurende aanwezigheid van het gezoem zorgt voor overlast, je ligt er wakker van. Zo ontstaan gezondheidsproblemen.”
,,De gezondheidsproblemen die bij mij ontstaan, lijken op de klachten door laagfrequent geluid”, zegt Damsma bij het AD. ,,Ik heb last van een ritmestoornis, concentratiestoornis. Als de gemeente meet, kijkt zij hoeveel geluid mag volgens milieunormen, maar niet wat het doet met de mensen die in de buurt wonen.”
Hoe verder?
De stad geeft aan Omgevingsdienst Midden-Holland om hulp te hebben gevraagd. Zij moeten geluidsmetingen doen bij de zogenaamde mupi’s. ,,Ik zeg: kom nú kijken, nu is het warm. Ik ga ze bellen, om ze uit te nodigen om te meten bij mij binnen in de slaapkamer op de tweede verdieping. Bij 22, 23 graden wordt het geluid harder, ook als de zon op het scherm schijnt.” De gemeente geeft aan óók tijdens de hete dagen te meten om zo een volledig beeld te krijgen. Verder geeft Gouda het volgende aan bij het AD: ,,Objecten in de openbare ruimte, zoals deze reclamezuilen, vallen niet onder milieu wet- en regelgeving. Ondanks dat er dus geen vastgestelde norm voor is, heeft de gemeente toch tot het doen van een onderzoek besloten, om te weten wat het geluidniveau is dat als overlast wordt ervaren.”
Damsma geeft als optie dat de mupi’s om zeven uur ’s avonds uit zouden kunnen. Ze zegt dat er vanaf middernacht niemand meer te bekennen is op straat en dat de supermarkt in de buurt ook al om negen uur sluit. Daarnaast vindt ze de reclamezuilen nou ook niet echt duurzaam, terwijl de overheid daar zo mee bezig is.
‘Het is een vervelende situatie’, beaamt Clear Channel, het bedrijf dat de reclamezuilen bezit, bij het AD. Ze zeggen in overleg met de producent te zijn om het probleem te verhelpen. Er zou een ander koelsysteem nodig zijn. ,,Daarmee wordt op dit moment getest op drie locaties in Gouda”, volgens een woordvoerder. Om de omwonenden tegemoet te komen, gaat het bedrijf de zuilen vanaf augustus tussen middernacht en vijf uur ’s ochtends uitzetten.
Bronnen: Algemeen Dagblad, Gouds Dagblad