ProRail heeft kleine sensoren aangebracht op twee reizigerstreinen, waarmee continu de kwaliteit van het spoor gemeten wordt. Hoe dat precies werkt, legt programmamanager Innovatie Paul uit in deze video. Deze proef voert ProRail uit in samenwerking met TU Delft en NS.
Continu meten
De hightech-sensoren zijn gemonteerd op twee treinen die in de normale dienstregeling rijden: een sprinter van het type SLT en een dubbeldekker van het type VIRM. De sensoren meten continu geluid, temperatuur, luchtvochtigheid, locatie en de bewegingen en trillingen van de wielen.
Dashboard geeft onregelmatigheden weer
Een door ProRail ontwikkeld dashboard geeft de grootste gemeten onregelmatigheden weer. Dit dashboard is sinds januari in gebruik. Op basis hiervan voerden we tot nu toe op veertien plekken inspecties uit. Op dertien van deze plekken ontdekten én herstelden we defecten aan het spoor. Het ging om defecten aan onderdelen in de rails en aan onderdelen van wissels.
Tot nu toe worden metingen uitgevoerd met speciale meettreinen. Deze monitoren ongeveer twee keer paar jaar het hele spoor. Door de sensoren te plaatsen op reizigerstreinen wordt het mogelijk om continu de kwaliteit van het spoor te meten.
Bron: ProRail