
Afgelopen half jaar is de verkoop van op maat gemaakte gehoorbescherming geëxplodeerd. Volgens onderzoekers is het een hoogtepunt in het ‘keerpunt in onze bewustwording’. Zeker nu het carnaval- en concertseizoen eraan komt kopen steeds meer jongeren de duurdere oordopjes. Voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Audicienbedrijven, Carmen de Jonge, geeft het volgende bij het AD aan: ,,Het taboe bij jongeren gaat er langzaam vanaf. De verhalen in de krant van bekende Nederlanders die tinnitus hebben zet ze aan het denken. In ieder geval snappen ze nu dat de simpele ‘schuimpjes’ niet afdoende zijn.”
In het laatste half jaar is de verkoop van de oordoppen meer dan anderhalf keer zo hoog als normaal in dezelfde periode in 2019. Dit betekent dat Nederland koploper is met betrekking tot de bewustwording rondom de bescherming van oren. Ook de oordoppen die niet op maat worden gemaakt worden veel meer verkocht. ,,We verkopen deze producten twee keer zoveel vergeleken met dezelfde periode in 2019, vlak voor corona”, zegt Alpine-salesmanager Dirk van der Hoeven bij het AD.
Volgens klinisch audioloog Dyon Scheijen met een specialisatie in tinnitus is het niet gek dat er meer vraag naar de oordoppen is. ,,Het is in lijn met alle aandacht van de afgelopen maanden. Ik ken zó veel mensen die mij op dit onderwerp aanspreken,” geeft hij bij het AD aan. KNO-arts Dennis Kox denkt dat niet alleen de aandacht voor het onderwerp de oorzaak is voor de hoge verkoopcijfers. Volgens hem zijn mensen het harde geluid na de pandemie niet meer gewend.
Marktonderzoeksbureau The Choice voerde in 2018 al een onderzoek uit in opdracht van Alpine Hearing Protection. Hieruit bleek dat 57 procent van de Nederlandse festival- en concertbezoekers last heeft van het gehoor. Hiervan had 22 procent regelmatig of altijd last. Hoewel 92 procent van de mensen weet dat gehoorbescherming de beste manier is om gehoorschade te voorkomen, gebruikt 60 procent nooit oordoppen. Ook bleek 35 procent van de ondervraagden het draagcomfort van oordoppen onvoldoenden en is 20 procent bang geen gesprekken meer te kunnen voeren.