
In de eerste tien maanden van dit jaar was 14,7 procent van alle nieuw verkochte brom- en snorfietsen elektrisch, in 2018 was dat nog 9,1 procent. Dit blijkt uit cijfers van RAI Vereniging en BOVAG. Zij streven ernaar dat in 2025 alleen nog elektrische scooters verkocht worden. Verder blijkt de verbanning van de scooter naar de rijbaan in Amsterdam ook een succes voor de verkeersveiligheid.
Tot en met oktober werden dit jaar in Nederland 6407 elektrische scooters verkocht. Vooral in de vier grote steden doen de elektrische tweewielers het goed. In Amsterdam is dit jaar (27,1 procent van alle nieuwe scooters elektrisch. In Rotterdam, Den Haag en Utrecht ligt dit aandeel momenteel op respectievelijk 9,8 procent, 7,9 procent en 12,4 procent.
Milieuzones
In Amsterdam is mede dankzij de invoering van een milieuzone in 2018 inmiddels ruim een kwart van de nieuwe scooters elektrisch. Utrecht onderzoekt of het mogelijk is in de toekomst alleen nog elektrische scooters en brommers de binnenstad in te laten.
Peter Niesink, algemeen directeur BOVAG zegt op verkeerskunde.nl: “De elektrische scooter piekte jaren geleden kort na introductie, maar door kwaliteitsproblemen nam de populariteit snel af. Nu ook de A-merken zich in dit segment zijn gaan begeven en de accucapaciteit toeneemt, lijken alle obstakels overwonnen. Desondanks is het aanbod en de kwaliteit nog steeds erg divers, dus het is raadzaam om gedegen advies in te winnen bij de scooterspeciaalzaak.”
De scooter verduurzaamt sneller dan de personenauto, waarvan nu 9 procent elektrisch de showroom uitrijdt. Goed nieuws, want scooters die vaak in binnensteden rijden, waren in het verleden vaak vervuilender en maakten meer herrie dan personenauto’s.
Strenge Europese normen
De euro-4-norm uit 2018 wordt volgend jaar alweer vervangen door de, opnieuw strengere, euro-5. Niet alleen zijn de uitstooteisen weer scherper, maar ook de testcyclus is dynamischer, waardoor deze meer op de praktijk lijkt. Dat Brussel de laatste jaren meer werk maakt van strengere normen voor brommers en snorfietsen, betekent meteen ook een steuntje in de rug voor de e-scooter. ‘Fabrikanten die lange tijd de norm relatief gemakkelijk konden halen met ouderwetse en goedkope verbrandingstechnologie, zullen nu wellicht eerder overwegen in te zetten op elektrisch, vanwege de ontwikkelkosten voor schonere benzinemotoren’, zegt Van Mensch van TNO in De Volkskrant.
Naar de rijbaan: minder ongelukken
Het ziet ernaar uit dat het aantal ernstige ongevallen sinds de Amsterdamse verbanning van scooters naar de rijbaan flink is gedaald. De Amsterdamse verkeerswethouder Sharon Dijksma had het over een daling van 53 naar 10 in de periode van april tot augustus. Eind dit jaar krijgt de gemeenteraad de eerste officiële cijfers. De voorspelling vanuit de scooterbranche dat het aantal ongelukken met snorscooters enorm zou stijgen, lijkt in elk geval niet uit te komen. Integendeel.
Bronnen: Verkeerskunde.nl, De Volkskrant, Fietsersbond