Stillere distributie met nieuwe ‘elektrische wegtreinen’

Het bedrijf TRENS Logic Trains heeft een nieuw openbaar voertuig ontwikkeld: een stadstrein voor de openbare weg, aangedreven door zonnepanelen en lithium accu’s die ongeveer 60 personen kan vervoeren. De ’trein’ heeft verschillende soorten wagons die aan of afgekoppeld kunnen worden.

De wegtreinen zijn ontwikkeld voor onder andere de bevoorrading van winkels en horeca in binnensteden en voor regionaal personenvervoer, zoals in stadscentra en op campussen, evenemententerreinen of pretparken. Ze veroorzaken geen schadelijke emissies en stank- en geluidsoverlast, nemen niet veel ruimte in beslag en kunnen flexibel grote volumes vervoeren. De markt voor wegtreinen groeit jaarlijks met 20 procent.

Multifunctionele, elektrische wegtreinen zijn de ontbrekende schakel in het aanbod van duurzame, Zero Emissie voertuigen, aldus het in Enschede gevestigde TRENS. Al sinds 2016 is vanuit TRENS dit concept verder ontwikkeld door Jan van Haaren en Peter Cats. Vanuit Noord-Limburg zijn zij succesvol gestart met de ontwikkeling van deze innovatieve wegtrein.

BE-rijbewijs en andere voordelen

De TRENS-wegtreinen bieden diverse voordelen. In de stadslogistiek kunnen de wegtreinen heel veel vervoersbewegingen van kleinere en grotere (diesel)vrachtwagens bundelen, waardoor ze schadelijke emissies en overlast van stank, geluid en ruimtebeslag verminderen. De loonkosten zijn relatief laag omdat de wegtreinen door de koppeling van meerdere wagons aan één tractor een groter volume kunnen vervoeren dan andere compacte elektrische voertuigen. Bovendien is geen vrachtwagen- of bus rijbewijs vereist. Een BE-rijbewijs volstaat. Er zijn wagons ontworpen voor goederen- en voor personenvervoer, die eenvoudig zijn aan en af te koppelen. Dat maakt een flexibele, eventueel gecombineerde inzet mogelijk. Dankzij hun grote capaciteit kunnen de wagons modulair ingezet worden om bijvoorbeeld goederen af te leveren op een centraal punt in de binnenstad, van waaruit fietskoeriers of elektrokarren voor de ‘microdistributie’ zorgen. Het slimme ontwerp met een lage laadvloer maakt snel en efficiënt lossen van de wagons mogelijk.

Innovatief voertuig

De elektrische wegtrein van TRENS bestaat uit een tractor en een of meerdere wagons. De tractor wordt aangedreven vanuit een accu-systeem (lithiumijzerfosfaat) die in de avonduren wordt opgeladen. De capaciteit hiervan is zo groot dat tijdens bedrijf overdag niet hoeft te worden gestopt om bij te laden. Daarnaast wordt het accu-systeem bijgevoed vanuit zonnepanelen die in het dak van de tractor en de wagons zijn geïntegreerd. De wegtrein is tevens voorbereid voor de opkomende waterstofeconomie, met aandrijving door brandstofcellen. Alle wielen van de tractor worden afzonderlijk aangestuurd en dankzij een tractor-wagonvolgsysteem kan elke wagon exacte spoor van als de tractor volgen. Dit verkleint de draaicirkel en vereenvoudigt het manoeuvreren in drukke omgevingen. Ondanks het grote laadvolume, is de trein licht en slank uitgevoerd, waardoor de wieldruk laag blijft en kwetsbare nauwe straten of kades in binnensteden niet worden stukgereden. Tot slot is de wegtrein, in afwachting van maatschappelijke acceptatie, ook alvast voorbereid op autonoom rijden.

Bronnen: Demcon, Tubantia