Vanaf december zullen de 12 meter lange waterstofbussen in de dienstregeling in Achterhoek en in de zogenoemde Cleantechregio Zutphen en Apeldoorn rijden. Behalve dat het bijdraagt aan een schone lucht, maken ze amper geluid. En je kunt onderweg straks je mobiel kan opladen in één van de usb-oplaadpunten. Arriva verwacht met de waterstofbussen meer dan een miljoen kilometer per jaar te gaan rijden.
De provincie Gelderland heeft besloten de bussen aan te schaffen en krijgt hiervoor een subsidie van de Europese Unie. Europa wil namelijk emissieloos openbaar vervoer stimuleren door middel van het programma JIVE2 (Joint Initiative For Hydrogen Vehicles Across Europe). Al eerder hebben de provincies Zuid-Holland en OV-Bureau Groningen-Drenthe besloten deel te nemen aan het project JIVE2. Per bus ontvangt de provincie 148.000 euro subsidie. In totaal worden er tien bussen aangeschaft. Daarnaast investeren provincie, Europa en Arriva gezamenlijk nog ruim zes miljoen euro om het hele project te betalen. De totale geraamde maximale meerkosten voor de bussen zijn voor 4 jaar 6,4 miljoen euro.
De bussen zullen geproduceerd worden door het Poolse bedrijf Solaris Bus & Coach. Doordat de bussen alleen water uitstoten, wordt er bijgedragen aan een betere luchtkwaliteit. Het elektrisch vermogen dat vrijkomt tijdens het proces van omgekeerde elektrolyse, wordt overgebracht naar de aandrijflijn, bestaande uit een as met elektromotoren. Elke bus wordt uitgerust met een extra opslagruimte voor elektrische energie, de Solaris High Power-batterij. De waterstof die nodig is om de Urbino12-waterstofbus aan te drijven, wordt opgeslagen in tanks met een totaalvolume van 1560 liter, gemonteerd op het dak van de bus.
De chauffeurs zullen straks ook in de regio waterstof kunnen tanken. Met steun van de provincie wil Arriva een waterstofvulpunt aanleggen in Doetinchem of Groenlo. “Het is de bedoeling dat dit op termijn een openbaar toegankelijk tankstation wordt”, aldus Arriva bij Omroep Gelderland.
Bronnen: Omroep Gelderland, Elna