De Formule 1 in Zandvoort zal voor veel mensen een feestje worden. Maar de actiegroep Rust bij de Kust grijpt het evenement aan om, in het algemeen, te proberen minder lawaaiige evenementen op het circuit te krijgen. In ruil voor minder racedagen of het verlagen van de geluidsnorm, is de stichting bereid de overlast van de Formule 1 te accepteren. Zo niet, dan gaan ze over alle vergunningen, die nog niet geregeld zijn, procederen.
Racedagen zonder toeschouwers
Rust bij de Kust is niet per se tegen de komst van de Formule 1, benadrukt Van Broekhoven. De voorzitter zegt te begrijpen dat er ook voorstanders zijn. De verwachting is immers dat er 100.000 mensen per dag op het circuit afkomen. Voorzitter Karel van Broekhoven in NHnieuws: “Natuurlijk, het is een evenement waar veel raceliefhebbers van zullen genieten. Maar het probleem is dat er ook heel veel racedagen zijn waar slechts een handvol mensen op afkomt, terwijl het voor veel overlast in de regio zorgt.”
Van Broekhoven: “Veel bewoners van de omliggende gemeenten hebben ontzettend veel overlast van al die racedagen. Wij zeggen: als we het aantal dagen dat hier geracet wordt verminderen van 240 naar bijvoorbeeld 140, vinden we al die extra overlast voor de Formule 1 geen probleem.”
Vergunningen nodig
Als de stichting en de organisatie van de Formule 1 er niet samen uitkomen, gaat Rust bij de Kust er alles aan doen om het evenement te dwarsbomen. De komende tijd zijn veel vergunningen nodig, waarbij er telkens bezwaar kan worden gemaakt. Een uitgelezen kans voor Rust bij de Kust om het evenement proberen tegen te houden.
Momenteel is de stand van zaken namelijk dat er nog steeds geen vergunningsaanvragen ingediend zijn om het circuit aan te passen, zo bevestigen de organisatie van de Dutch GP en de gemeente Zandvoort aan BNR, staat op Autoblog. Sowieso gaat het nog minimaal drie maanden duren tot er aanpassingen aan het circuit gedaan kunnen worden.
Een voorbeeld is de uitvalsweg die tussen de boulevard en het circuit moet komen. Die is nodig om hulpdiensten een toegangsweg te geven bij noodsituaties, en vermoedelijk als ingang voor leveranciers. Maar het is nog niet zo eenvoudig om het huidige zandpaadje daarvoor geschikt te maken. Van Broekhoven: “Er is weinig ruimte, terwijl er aan de ene kant een beschermd natuurgebied ligt, en aan de andere kant een campingterrein. Daarnaast denken we dat de rechter net als andere bouwprojecten de aanleg van de weg zal verbieden door het stikstofarrest.”
Met de komst van de Formule 1 is de missie van Rust aan de Kust nog belangrijker geworden. Te vrezen valt volgens hen namelijk dat het circuit daardoor nog populairder wordt en er nog meer van zulke kleine, maar zeer lawaaiige evenementen zullen komen op het circuit. Hun ultieme doel blijft daarom om de huidige milieuvergunning van het circuit veranderd te krijgen, zodat minder lawaaidagen zijn toegestaan met lagere geluidniveaus.
Bronnen: NHnieuws, Autoblog, Rust bij de Kust