TNO: flitspalen technisch en juridisch mogelijk

In veel steden hebben dagelijks vele mensen last van asociale weggebruikers die door de stad scheuren en teveel lawaai maken. Voor hen is er goed nieuws: TNO (Nederlandse Organisatie voor toegepast natuurwetenschappelijk onderzoek) geeft aan dat het technisch en juridisch haalbaar is lawaaiige voertuigen te beboeten. Eerder werden deze weggebruikers gewaarschuwd met een boodschap op een bord, maar de dagen zonder geluidsflitspaal zijn geteld.

De boosdoeners zijn bijvoorbeeld in Amsterdam-Zuid en -Centrum voornamelijk de motoren. Dat verschilt van Nieuw-West, waar auto’s met een knaluitlaat het lawaai veroorzaken.

In de geluidsflitspaal zitten vier microfoons. Hierdoor kan gemeten worden vanuit welke richting het lawaai komt. Met een koppeling aan de normale flitspaal kan het kenteken van het voertuig gelezen worden. In Engeland en Zwitserland bleek het gebruik van de geluidflitspaal al een succes. De geluidsflitsbaal biedt een oplossing, omdat er te weinig capaciteit is om politie langs de kant van de weg geluidsmetingen te laten doen.

TNO geeft aan dat het nog enkele jaren kan duren voordat de wetgeving veranderd is en de voorbereidingen getroffen zijn, maar dat pilotprojecten al eerder kunnen beginnen. Voor elke weg moet namelijk bepaald worden wat de grenswaarden zijn voor voorkomende wegsituaties.

Bronnen: Parool, TNO