Vanaf 2024 meer stille goederentreinen

In een brief aan de Tweede Kamer heeft staatssecretaris Van Veldhoven beloofd dat op drukke trajecten vanaf 2024 stille goederenwagons moeten rijden.

De GroenLinks-fractie vroeg de staatssecretaris naar het bestaand materieel en de mogelijke vervanging daarvan. Ze schrijft daarop: “Ik heb mij in de afgelopen tijd hard gemaakt voor aanpassing van de TSI Noise, waardoor bestaand goederenmaterieel dat niet aan de geluideisen voor nieuwe goederenwagons voldoet, niet meer overal ingezet kan worden. Deze TSI is op 16 mei 2019 vastgesteld. U bent hierover geïnformeerd in de voortgangsbrief spoorgoederenvervoer (Kamerstuk 29984, nr. 858).” Vanaf 2024 wordt het verplicht om op routes met meer dan 12 goederenbewegingen in de nacht te gaan rijden met stil materieel.

In Nederland zal dat naar verwachting in ieder geval gaan om de Betuweroute en de Brabantroute. Indirect kan ook een effect uitgaan op andere trajecten door stille routes over de grens. Bestaand goederenmaterieel kan stiller worden door kunststof remblokken of schijfremmen toe te passen. Voor de financiering van deze aanpassing is al een aantal jaar een prestatieregeling van toepassing. Doel van deze regeling is het stimuleren van de ombouw van goederenwagons tot ‘stille wagons’; vervoerders krijgen daarvoor een tijdelijke korting op de gebruiksvergoeding.”

Geluid- en trillingsmaatregelen bij PHS Meteren-Boxtel

De D66-fractie vroeg in hoeverre de gemeenten en de provincie financieel bijdragen om het traject Meteren-Boxtel te verbeteren. En welke trillingsmaatregelen nu worden meegenomen in dit traject. Van Veldhoven: “Zoals ik u in mijn brief van 28 maart 2019 heb gemeld over het project PHS Meteren-Boxtel (Kamerstuk 32404, nr. 91), heb ik onderzoek gedaan naar extra hinderbeperkende maatregelen op het traject Meteren-Boxtel. Op basis van de vanuit EU regelgeving (TSI Noise) vereiste analyse van treinaantallen (meer dan 12 goederenbewegingen in de nacht) heb ik besloten dit traject te zijner tijd aan te wijzen als zogenoemde ‘Quieter Route’, waarna er alleen nog stillere goederentreinen over mogen rijden. Daarbij zal ik de geluidproductieplafonds verlagen om deze geluidswinst vast te leggen voor de omgeving. Hiermee wordt de toename van geluidhinder op Meteren-Boxtel beperkt.”

Bron: Rijksoverheid