Verzet omwonenden tegen motorrijders groeit

Langzaam verworden motorrijders tot de paria’s van het verkeer. Nu het volop zomer is, stappen motorrijders graag weer op hun tweewieler. Maar niet iedereen is daar blij mee: veel mensen ergeren zich aan luidruchtige motors. De actiegroepen tegen geluidoverlast door motorfietsen schieten dan ook als paddestoelen uit de grond en bundelen de krachten. Nederlandse dijken gaan op slot. Oostenrijk sluit wegen. En Duitsland komt met nieuwe wetten.

De wind in je gezicht; de vrijheid in de natuur; je proeft de vrijkomende adrenaline bijna. En in een groep kort achter elkaar voorbij scheuren over een rivierdijkje of over een strandboulevard voelt nog lekkerder. Maar wie vlakbij die rivierdijk of boulevard woont, beleeft het anders. Overal klagen mensen over de herrie van motorfietsen. Slechts een klein deel van de motorrijders schept er genoegen in om zo hard mogelijk met hoog toerental en bijhorende herrie over de dijken en andere bochtige wegen te scheuren, zeggen de motorrijders. Die rotte appels moeten worden aangepakt, vindt de Motorrijdersactiegroep, want ze verzieken het voor de beschaafde motorrijder.

Afsluiting van wegen

“Dan zijn het wel heel véél rotte appels”, reageert Tony Hardenberg van de Actiegroep Geluidoverlast Motorfietsen in de Krimpenerwaard in het AD. Hij is druk met de oprichtingsvergadering van de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (NEFOM). In juli komen negen actiegroepen uit heel Nederland samen om die landelijke koepel vorm te geven. Officieel zal de NEFOM ook tegen de herrie van auto’s, waterscooters en brommers strijden, maar de motorfiets is de core business. “We richten ons op afsluiten van wegen. Dat is het enige middel om echt iets te doen aan het geluid. Iedere week komen er actiegroepen bij. Ze voelen zich gesterkt door de uitspraak van de Raad van State over Lopik. Echt weren van motorrijders kan dus wel.”

Het gemeentebestuur in Lopik was na jaren overleg en plaatsen van borden de overlast zó zat dat werd besloten dat de bochtige Lekdijk rigoureus dicht ging voor motorfietsen. Van maart tot november zijn motoren verboden van vrijdagmiddag 18.00 uur tot maandagochtend 7.00 uur. Motorclubs hebben het tot de Raad van State aangevochten, maar een paar maanden geleden definitief verloren. Niet dat het heel veel uithaalde, want begin juni turfde de actiegroep Motoroverlast Lekdijk Lopik driehonderd overtreders in één weekend. Ook de Zuiderdijk, tussen Venhuizen en Hoorn, gaat van 1 augustus tot en met 30 september in de weekenden bij wijze van proef op slot voor motoren. Andere gemeentes, zoals Vijfheerenlanden, kiezen voor een charme-offensief door het plaatsen van borden langs de weg.

Sportuitlaat

De herrie ontstaat meestal pas na de installatie van een ‘sportuitlaat’; daarmee wordt een gewone motorfiets alsnog een geluidsmonster. Er is geen verbod op deze sportuitlaten. (Wel mag conform de Regeling voertuigen het geluidsniveau bij stilstand en bijbehorend toerental van niet wijzigen ten opzichte van de gegevens ervan in het kentekenregister.)

“Wij gaan met de landelijke federatie lobbyen om de geluidsnormen omlaag te krijgen. Als er een andere uitlaat onder de motoren verplicht wordt kan dat prima,” stelt Hardenberg. “Ik heb ook motor gereden vroeger, ik weet best hoe het voelt. Je rijdt geen motor om over de snelweg te gaan, maar omdat het een lekker gevoel geeft dat jij die machine controleert. Het heeft wel iets als je aan het knallen bent, maar de overlast is nu té erg. Mensen gaan naar binnen omdat het in de tuin niet te doen is.”

Het speelt overal. Duitsland lijkt door de Utrechtse gemeente geïnspireerd, want daar wordt serieus nagedacht over een totaalverbod voor motorfietsen in het weekeinde. Bovendien mag een motorfiets volgens de plannen niet meer dan 80 decibel geluid produceren; exit de machtige brul van de Easy Rider. Ook Oostenrijk heeft een aantal toeristische routes afgesloten voor motorfietsen die meer geluid produceren dan 95 decibel. Motorfietsen met sportuitlaten lopen risico op een boete van 220 euro en de orders om zurück te rijden.

Bronnen: AD, BN De Stem, Noord-Hollands Dagblad